czwartek, 25 lipca 2013

Cytadela

Rodzaj gry: KARCIANA

Liczba graczy: 2 - 8

Czas gry: 1 godzina wg producenta (w praktyce często mniej)


Pudełko i wydanie

Gra mieści się w stosunkowo  niedużym pudełku. Karty są ładnie ilustrowane, ale niestety podatne na zniszczenie, zwłaszcza karty postaci, które są ciągle tasowane. Monety i znacznik króla bardzo porządne. Polskie wydanie zawiera w sobie od razu dodatek - komplet nowych kart postaci i dodatkowe karty dzielnic, co jest dużym plusem.


środa, 24 lipca 2013

Zakazana Wyspa

Rodzaj gry: KOOPERACYJNA

Liczba graczy: 2 - 4

Czas gry: 30 minut wg producenta (i tak faktycznie wyszło)


Pudełko i wydanie

Grę dostajemy w niezbyt dużym metalowym pudełku Kartoniki, z których składamy planszę są grube i ładnie ilustrowane. Bardzo dobre wrażenie robią figurki skarbów.

Rozgrywka

Wyruszamy na Zakazaną Wyspę po skarby. Niestety wyspa tonie, a my musimy znaleźć skarby i odlecieć helikopterem z przestani zanim całkowicie pogrąży się w otchłani.

Pandemic

Rodzaj gry: KOOPERACYJNA

Liczba graczy: 1 - 4

Czas gry: ok. 1 godzina


Pudełko i wydanie

Gra mieści się w stosunkowo  niedużym pudełku. Samo wydanie jest dość porządne, ale niezbyt ładne. Znaczniki są z grubej tektury, karty dobrej jakości, wirusy atakujące świat to drewniane kostki, do tego dość klasyczne pionki. Wszystko poprawnie, ale bez zachwytu.
Plusem jest, że na kartach z nazwami miast są dodatkowe informacje - nazwa kraju, flaga, populacja i gęstość zaludnienia w mieście.



Palce w pralce

Rodzaj gry: IMPREZOWA

Liczba graczy: 4 - 12


Czas gry: 5 - 30 minut wg producenta (nie zweryfikowałam w praktyce do końca)


Pudełko i wydanie

Dostajemy zestaw kilkudziesięciu kart zapakowanych w kwadratową, metalową puszkę. Gra jest poręczna, dzięki metalowemu opakowaniu bardzo łatwo jest ją wszędzie ze sobą zabrać.

Rozgrywka

Kto z nas nie zna przeboju grupy Queen "We will rock you" :-) Gra polega na wybijaniu dłońmi o uda rytmu przeboju i pokazywaniu (do rytmu) gestów widniejących na kartach. Każdy rozpoczyna grę z jedną kartą, powinien zapamiętać jaki gest ona symbolizuje (np. znak zwycięstwa "V" lub naprężenie bicepsa). Gracz rozpoczynający najpierw wprowadza graczy w rytm (bum bum pam, bum bum pam - gdzie bum bum to uderzenia o uda, a pam to może być klaśnięcie w dłonie), następnie zamiast "pam" wykonuje gest ze swojej karty, a na kolejne "pam" gest z karty osoby, którą chce wskazać. Wskazana osoba wykonuje (do rytmu!) swój gest i następnie znów gest kolejnej osoby i tak do pierwszej pomyłki.

Mały Książę

Rodzaj gry: FAMILIJNA

Liczba graczy: 2 - 5

Czas gry: 25 minut wg producenta (potwierdzam)


Pudełko i wydanie
 
Średniej wielkości pudełko pełnej jest tekturowych kwadratów z grafikami rodem z Małego Księcia. Na wszystko jest miejsce w wyprasce, nie ma zastrzeżeń. 

Rozgrywka

W grze każdy buduje sobie swoją własną planetę B-612. Jak to w Małym Księciu - mamy i róże, i baobaby, i wulkany, i węże, i owce, i jeszcze więcej.
Musimy tak ułożyć kawałki naszej planety, żeby na koniec mieć jak najwięcej punktów. Kafelki dzielimy na te z bokami (prawymi i lewymi), środkiem oraz te z postaciami (będą w czterech rogach).
Pierwszy gracz decyduje, który kawałek planety wszyscy będą budować i bierze tyle kafelków danego typu ilu jest graczy. Wybiera dla siebie jeden kafelek, kładzie go przed sobą formując planetę oraz wskazuje, który gracz będzie wybierał jako kolejny. Jest to bardzo ważne, bo ostatni gracz bierze to co mu zostanie, na pocieszenie zostając pierwszym graczem w następnej kolejce. W ten sposób możemy wmanewrować graczy w posiadanie rzeczy, których wcale nie chcą - na przykład zbyt dużej liczby baobabów. Na punktację w grze duży wpływ mają też postacie, bo np. latarnie będą bezużyteczne bez latarnika.
I tak sobie budujemy aż każdy będzie miał całą planetę (16 kafelków).

Mechanika jest bardzo prosta, ale gra wymaga myślenia i kombinowania. Na pewno dobrze sprawdzi się jako gra rodzinna, ale wymaga od dzieci umiejętności liczenia. W gronie dorosłych grało nam się bardzo dobrze.


Moim zdaniem (3/5)

Mam słabość do Małego Księcia, który jest książką, do której lubię wracać. Miło było się przenieść w ten świat dzięki grze. Rozgrywka jest stosunkowo szybka, zasady proste, nie ma w niej przestojów. Warto zagrać.

wtorek, 23 lipca 2013

Uncle Chestnut's Table Gype

Rodzaj gry: GRA W KOŚCI (ale specjalne, a nie tradycyjne)

Liczba graczy: 2 - 4

Czas gry: 25 minut (czasem mniej)

Gdzie grać?

http://pl.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=unclechestnuttablegype

Rozgrywka

Zdecydowałam się na opisanie bardzo mało znanej gry Uncle Chestnut's Table Glype głównie dlatego, żeby przybliżyć jej zasady. Nawet na portalu z grami niewiele osób w nią gra, możliwe, że nie wiedzą jak :-)
A gra jest sympatyczna, łatwa i dość szybka.
Wymyślił ją, do spółki z kolegą, H.G. Wells (ten od Wojny Światów, czy Wyspy Doktora Moreau).
Na planszy o wymiarach 10 x 10 pól (bez 4 pól w rogach, czyli mamy 96 pól -  jak na zdjęciu niżej) umieszczamy kostki, które będą pionkami w naszej grze.
Każdy z graczy ma 8 kostek.  Przy dwóch graczach kostki umieszczane są po przeciwnych stronach planszy, nie wiem jak to jest przy większej liczbie graczy, bo nie miałam okazji spróbować.

Labyrinth: The Paths of Destiny

Rodzaj gry: PRZYGODOWA

Liczba graczy: 2 - 6

Czas gry: 30 - 60 minut wg producenta (i tak faktycznie wyszło)


Pudełko i wydanie

W, o ile dobrze pamiętam, standardowym kwadratowym pudełku dostajemy całą masę papierowych/kartonowych elementów. Tu więcej nie napiszę, bo pamięć mnie zawodzi, a w sieci można znaleźć wiele zdjęć.

Rozgrywka

Labirynt to, mimo angielskiego tytułu, polska gra przygodowa, z gatunku tych, w których króluje negatywna interakcja między graczami. Czyli w zależności od charakteru jedni bardziej skupiają się na tym, żeby dojść do celu, a inni na tym, żeby reszta nie doszła.

Dixit

Rodzaj gry: KARCIANA

Liczba graczy: 3 - 6

Czas gry: 30 minut wg producenta (i tak faktycznie wyszło)


Pudełko i wydanie
Grę dostajemy w niezbyt dużym pudełku, które mieści kilkadziesiąt bardzo dużych, przepięknie ilustrowanych kart i służy przy okazji za tor z punktacją (niezbyt wygodny swoją drogą).



Rozgrywka

Na partię w Dixit ochotę miałam od dawna, bo to jedna z gier o których dużo się pisze i mówi, zazwyczaj w samych superlatywach. Jej cena mnie trochę odstraszała, a wcześniejsze przeczytanie instrukcji sprawiło, że nie bardzo wiedziałam co też ludzie niej widzą i postanowiłam sprawdzić przy najbliższej okazji. Udało się na Festiwalu GRAMY, a teraz mam już własny egzemplarz :-)
Jest to gra w skojarzenia - gracze dostają na rękę karty z rysunkami jak z bajek dla dzieci. Gracz Rozpoczynający (GR) wybiera kartę z ręki, kładzie ją zakrytą (!) na stole i mówi jakie ma z tą kartą skojarzenie. Może to przekazać jednym słowem, może całym zdaniem, a może nawet opowiedzieć historię. Następnie pozostali gracze wybierają po jednej karcie, która ich zdaniem pasuje do przedstawionego skojarzenia (karty są tak niesamowite, że zawsze coś pasuje, wierzcie) i również zakryte kładą na stole. Wyłożone karty się tasuje i w losowej kolejności wykłada na stół. Wszyscy gracze, oprócz GR, muszą następnie zgadnąć, która karta właśnie do GR należy. I tu mamy kruczek - aby GR dostał punkty za swoje skojarzenie, ktoś musi tę kartę wskazać, ale nie mogą tego zrobić wszyscy! Czy musi dać się zgadnąć, ale nie może być za prosto.
Jeśli wskazane zostały karty innych graczy, to dostają oni punkty za dobry blef.
Wszelkie zawiłości w tym zakresie wyjaśnia instrukcja i ręczę, że wszyscy w lot pojmą zasady gry.

Skalowalność

Mimo tego, że w "Dixita" mogą grać już 3 osoby, to jednak nie polecam zasiadania do niego w mniej niż 5 osób. Prawda jest taka, że jest to gra stworzona dla dużej liczby graczy, mogłoby ich być z powodzeniem więcej, ale ograniczeniem są pionki i żetony. Problem ten rozwiązuje "Dixit Odyssey", który pozwala na zabawę nawet 12 graczom.

Losowość

Losowo trafiają do nas karty, ale tak naprawdę nie ma większego znaczenia co mamy na ręce. Karty pozwalają na tak różnorodną interpretację, że sami będziecie zaskoczeni, że przy odrobinie wyobraźni wszystko można ze sobą powiązać.

Dla kogo ta gra?

Pytanie właściwe dla kogo ta gra nie jest. To jest taki murowany hit, który podoba się wszystkim, bez względu na wiek i doświadczenie planszówkowe.

Moim zdaniem (4/5)

"Dixit" jest fantastyczny, a brawa należą się nie tylko za pomysł, ale i projekt rysunków, bo bez ich fantastycznej wieloznaczności nie byłoby takiej zabawy.
Gra wciąga bardzo, a krótki czas rozgrywki sprawia, że od razu jest ochota na następną partyjkę. Zresztą zakończenie gry można wydłużyć umawiając się, że do zwycięstwa potrzebujemy większej liczby punktów.

ZALETY:
- jest przepiękne wydana
- rozwija kreatywność
- ma bardzo proste zasady
- gra dla każdego bez względu na wiek i doświadczenie

WADY:
- mogą pojawiać się skojarzenia bazujące na prywatnych doświadczeniach, które zrozumieją tylko wybrani gracze
- szybko odczujemy, że kart mogłoby być więcej
- do naprawdę dobrej zabawy potrzeba przynajmniej 5 osób, mimo że gra wymaga tylko 3









Uga Buga!

Rodzaj gry: IMPREZOWA

Liczba graczy: 3 - 8

Czas gry: 20 minut wg producenta (mniej więcej tyle wychodzi)


Pudełko i wydanie

Dostajemy zestaw kilkudziesięciu kart zapakowanych w kwadratową, metalową puszkę. Gra jest poręczna, dzięki metalowemu opakowaniu bardzo łatwo jest ją wszędzie ze sobą zabrać. 

Dobble

Rodzaj gry: KARCIANA

Liczba graczy: 2 - 8

Czas gry: 5 - 10 minut wg producenta (w rzeczywistości 2-3 minuty na rozgrywkę)

Pudełko i wydanie

Dostajemy zestaw kilkudziesięciu okrągłych (!) kart zapakowanych w metalową puszkę. Gra jest poręczna, dzięki metalowemu opakowaniu bardzo łatwo jest ją wszędzie ze sobą zabrać. Na karty nie znajdziemy koszulek z racji ich nietypowego wyglądu, ale nie jest z nimi źle - u mnie po kilkudziesięciu rozgrywkach nie ma śladu zniszczeń.


piątek, 12 lipca 2013

Pory roku (Seasons)

Rodzaj gry: KARCIANA

Liczba graczy: 2 - 4

Czas gry: 25 minut (na PC) - w wersji pudełkowej na pewno więcej, wg producenta - godzina


Wygląd

Patrząc na grafiki komputerowe i zdjęcia gry w wersji pudełkowej to gra jest śliczna. Nie miałam jej jednak w ręce, nie jestem w stanie ocenić poziomu wykonania.

Gdzie grać?

http://pl.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=seasons

środa, 10 lipca 2013

Razzia!

Rodzaj gry: LICYTACYJNA

Liczba graczy: 2 - 5

Czas gry: 45 minut (często krócej)



Pudełko i wydanie

Gra mieści się w stosunkowo  niewielkim, poręcznym pudełku, łatwo zabrać ją ze sobą na wakacje. Kartoniki są grube, karty porządne, ale gra nie zachwyca urodą. Wydana poprawnie, za szybko się nie niszczy i tyle. Karty są niewielkie, dużo mniejsze niż standardowe.


Shadows Over Camelot

Rodzaj gry: KOOPERACYJNA

Liczba graczy: 3 - 7

Czas gry: 60 - 120 minut wg producenta i to się sprawdza w praktyce (i to z rozkładaniem i chowaniem)


Pudełko i wydanie

Gra mieści się w standardowym dużym kwadratowym pudle. Jakość wykonania świetna (jak to gry Days od Wonder). W środku mamy cały skarbiec: karty - dobre jakościowo i odporne na ścieranie, kilka dwustronnych kolorowych plansz, kostki, figurki (można je pomalować), plansze z opisem rycerzy, wypraskę w pudełku na wszystkie elementy - słowem cud, miód i orzeszki.

Pudełko, instrukcja i karty postaci. Plansze się na zdjęciu nie zmieściły :-)

 

Blog przez e-mail