Rodzaj gry: KARCIANA
Liczba graczy: 3 - 6
Czas gry: 30 minut wg producenta (i tak faktycznie wyszło)
Pudełko i wydanie
Grę dostajemy w niezbyt dużym pudełku, które mieści kilkadziesiąt bardzo dużych, przepięknie ilustrowanych kart i służy przy okazji za tor z punktacją (niezbyt wygodny swoją drogą).
Rozgrywka
Na partię w Dixit ochotę miałam od dawna, bo to jedna z gier o których dużo się pisze i mówi, zazwyczaj w samych superlatywach. Jej cena mnie trochę odstraszała, a wcześniejsze przeczytanie instrukcji sprawiło, że nie bardzo wiedziałam co też ludzie niej widzą i postanowiłam sprawdzić przy najbliższej okazji. Udało się na Festiwalu GRAMY, a teraz mam już własny egzemplarz :-)
Jest to gra w skojarzenia - gracze dostają na rękę karty z rysunkami jak z bajek dla dzieci. Gracz Rozpoczynający (GR) wybiera kartę z ręki, kładzie ją zakrytą (!) na stole i mówi jakie ma z tą kartą skojarzenie. Może to przekazać jednym słowem, może całym zdaniem, a może nawet opowiedzieć historię. Następnie pozostali gracze wybierają po jednej karcie, która ich zdaniem pasuje do przedstawionego skojarzenia (karty są tak niesamowite, że zawsze coś pasuje, wierzcie) i również zakryte kładą na stole. Wyłożone karty się tasuje i w losowej kolejności wykłada na stół. Wszyscy gracze, oprócz GR, muszą następnie zgadnąć, która karta właśnie do GR należy. I tu mamy kruczek - aby GR dostał punkty za swoje skojarzenie, ktoś musi tę kartę wskazać, ale nie mogą tego zrobić wszyscy! Czy musi dać się zgadnąć, ale nie może być za prosto.
Jeśli wskazane zostały karty innych graczy, to dostają oni punkty za dobry blef.
Wszelkie zawiłości w tym zakresie wyjaśnia instrukcja i ręczę, że wszyscy w lot pojmą zasady gry.
Skalowalność
Mimo tego, że w "Dixita" mogą grać już 3 osoby, to jednak nie polecam zasiadania do niego w mniej niż 5 osób. Prawda jest taka, że jest to gra stworzona dla dużej liczby graczy, mogłoby ich być z powodzeniem więcej, ale ograniczeniem są pionki i żetony. Problem ten rozwiązuje "Dixit Odyssey", który pozwala na zabawę nawet 12 graczom.
Losowość
Losowo trafiają do nas karty, ale tak naprawdę nie ma większego znaczenia co mamy na ręce. Karty pozwalają na tak różnorodną interpretację, że sami będziecie zaskoczeni, że przy odrobinie wyobraźni wszystko można ze sobą powiązać.
Dla kogo ta gra?
Pytanie właściwe dla kogo ta gra nie jest. To jest taki murowany hit, który podoba się wszystkim, bez względu na wiek i doświadczenie planszówkowe.
Moim zdaniem (4/5)
"Dixit" jest fantastyczny, a brawa należą się nie tylko za pomysł, ale i projekt rysunków, bo bez ich fantastycznej wieloznaczności nie byłoby takiej zabawy.
Gra wciąga bardzo, a krótki czas rozgrywki sprawia, że od razu jest ochota na następną partyjkę. Zresztą zakończenie gry można wydłużyć umawiając się, że do zwycięstwa potrzebujemy większej liczby punktów.
ZALETY:
- jest przepiękne wydana
- rozwija kreatywność
- ma bardzo proste zasady
- gra dla każdego bez względu na wiek i doświadczenie
WADY:
- mogą pojawiać się skojarzenia bazujące na prywatnych doświadczeniach, które zrozumieją tylko wybrani gracze
- szybko odczujemy, że kart mogłoby być więcej
- do naprawdę dobrej zabawy potrzeba przynajmniej 5 osób, mimo że gra wymaga tylko 3
Liczba graczy: 3 - 6
Czas gry: 30 minut wg producenta (i tak faktycznie wyszło)
Pudełko i wydanie
Grę dostajemy w niezbyt dużym pudełku, które mieści kilkadziesiąt bardzo dużych, przepięknie ilustrowanych kart i służy przy okazji za tor z punktacją (niezbyt wygodny swoją drogą).
Rozgrywka
Na partię w Dixit ochotę miałam od dawna, bo to jedna z gier o których dużo się pisze i mówi, zazwyczaj w samych superlatywach. Jej cena mnie trochę odstraszała, a wcześniejsze przeczytanie instrukcji sprawiło, że nie bardzo wiedziałam co też ludzie niej widzą i postanowiłam sprawdzić przy najbliższej okazji. Udało się na Festiwalu GRAMY, a teraz mam już własny egzemplarz :-)
Jest to gra w skojarzenia - gracze dostają na rękę karty z rysunkami jak z bajek dla dzieci. Gracz Rozpoczynający (GR) wybiera kartę z ręki, kładzie ją zakrytą (!) na stole i mówi jakie ma z tą kartą skojarzenie. Może to przekazać jednym słowem, może całym zdaniem, a może nawet opowiedzieć historię. Następnie pozostali gracze wybierają po jednej karcie, która ich zdaniem pasuje do przedstawionego skojarzenia (karty są tak niesamowite, że zawsze coś pasuje, wierzcie) i również zakryte kładą na stole. Wyłożone karty się tasuje i w losowej kolejności wykłada na stół. Wszyscy gracze, oprócz GR, muszą następnie zgadnąć, która karta właśnie do GR należy. I tu mamy kruczek - aby GR dostał punkty za swoje skojarzenie, ktoś musi tę kartę wskazać, ale nie mogą tego zrobić wszyscy! Czy musi dać się zgadnąć, ale nie może być za prosto.
Jeśli wskazane zostały karty innych graczy, to dostają oni punkty za dobry blef.
Wszelkie zawiłości w tym zakresie wyjaśnia instrukcja i ręczę, że wszyscy w lot pojmą zasady gry.
Skalowalność
Mimo tego, że w "Dixita" mogą grać już 3 osoby, to jednak nie polecam zasiadania do niego w mniej niż 5 osób. Prawda jest taka, że jest to gra stworzona dla dużej liczby graczy, mogłoby ich być z powodzeniem więcej, ale ograniczeniem są pionki i żetony. Problem ten rozwiązuje "Dixit Odyssey", który pozwala na zabawę nawet 12 graczom.
Losowość
Losowo trafiają do nas karty, ale tak naprawdę nie ma większego znaczenia co mamy na ręce. Karty pozwalają na tak różnorodną interpretację, że sami będziecie zaskoczeni, że przy odrobinie wyobraźni wszystko można ze sobą powiązać.
Dla kogo ta gra?
Pytanie właściwe dla kogo ta gra nie jest. To jest taki murowany hit, który podoba się wszystkim, bez względu na wiek i doświadczenie planszówkowe.
Moim zdaniem (4/5)
"Dixit" jest fantastyczny, a brawa należą się nie tylko za pomysł, ale i projekt rysunków, bo bez ich fantastycznej wieloznaczności nie byłoby takiej zabawy.
Gra wciąga bardzo, a krótki czas rozgrywki sprawia, że od razu jest ochota na następną partyjkę. Zresztą zakończenie gry można wydłużyć umawiając się, że do zwycięstwa potrzebujemy większej liczby punktów.
ZALETY:
- jest przepiękne wydana
- rozwija kreatywność
- ma bardzo proste zasady
- gra dla każdego bez względu na wiek i doświadczenie
WADY:
- mogą pojawiać się skojarzenia bazujące na prywatnych doświadczeniach, które zrozumieją tylko wybrani gracze
- szybko odczujemy, że kart mogłoby być więcej
- do naprawdę dobrej zabawy potrzeba przynajmniej 5 osób, mimo że gra wymaga tylko 3
Komentarze
Prześlij komentarz