piątek, 12 lipca 2013

Pory roku (Seasons)

Rodzaj gry: KARCIANA

Liczba graczy: 2 - 4

Czas gry: 25 minut (na PC) - w wersji pudełkowej na pewno więcej, wg producenta - godzina


Wygląd

Patrząc na grafiki komputerowe i zdjęcia gry w wersji pudełkowej to gra jest śliczna. Nie miałam jej jednak w ręce, nie jestem w stanie ocenić poziomu wykonania.

Gdzie grać?

http://pl.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=seasons

Rozgrywka

To gra karciana, w której wcielamy się w adeptów magii rywalizujących w turnieju trwającym trzy lata (3 rundy). W grze zdobywamy energię pozwalającą nam na użycie magii (zagrywanie kart). Moc kart daje nam różne przywileje - bonifikaty do zdobywanej lub wydawanej energii, przypływ kryształów magicznych (ich liczba wpływa na punktację końcową, są także niezbędne do przywoływania niektórych kart) itp.
Jest to gra, w której każdy sobie wykłada karty, które otrzymał na początku rozgrywki (może też w trakcie gry dobrać nowe). Kto na koniec gry ma najwięcej punktów (sumujemy punkty zwycięstwa widniejące na wyłożonych kartach oraz posiadane kryształy) ten wygrywa.
Interakcji w tej grze prawie w ogóle nie ma. Owszem można komuś zabrać jakieś kryształy, czy zamienić jedną energię w inną, ale celem gry nie jest przeszkadzanie innym, a dbanie wyłącznie o siebie.
Podczas tury jednego gracza drugi może sobie książkę czytać. Dobrze żeby od czasu do czasu patrzył ile punktów ma przeciwnik i jak to wygląda w porównaniu do jego punktacji. 
Dodatkowo w grze po każdym ruchu gracza jest sporo sprawdzania jaką energię dostaje, czy ma prawo do dodatkowych kryształów, czy też może jakieś traci, czy ma akcję specjalną z kart do wykonania itp. Nie wiem czy da się to łatwo ogarnąć przy grze pudełkowej (jestem w stanie się założyć, że zawsze coś komuś w jakiejś grze umknie, częściej lub rzadziej, ale jednak). Komputer to świetnie za nas robi co zdecydowanie skraca czas rozgrywki i zapobiega pomyłkom.

Ciekawostką jest możliwość grania w trzech wariantach - dla początkujących (gdzie gramy tymi kartami, które dostaniemy), średniozaawansowanych (z wylosowanych kart dla siebie zatrzymujemy jedną, resztę dajemy kolejnemu graczowi, on nam za to oddaje swoje karty, z których znów wybieramy jedną i dajemy kolejnemu...) oraz zaawansowanych (to samo co wariant średniozaawansowany, tylko do gry włączamy dodatkowe karty).


Skalowalność

Jest to jedyna znana mi gra, w którą może grać od 2 do 4 osób, a najlepiej sprawdza się przy 2. Im więcej graczy tym wolniej to wszystko idzie. Jeśli graliście we "Wsiąść do Pociągu" to tu jest podobnie - im więcej osób tym dłużej czekamy. 

Losowość

Wszystko tu jest losowe - karty, którymi gramy, dostajemy losowo, a że nie są one do końca dobrze zbalansowane, to czasami przewagę wynikającą z kart trudno odrobić. Energia też wpada nam losowo po rzutach kostką i czasami można się nieźle naczekać na możliwość wyłożenia jakiejś karty.

Dla kogo ta gra?

Dla tych, którym nie przeszkadza wielka losowość i praktycznie brak interakcji.
Nie jestem przekonana czy to jest dobra gra dla zupełnie początkujących, chociaż same zasady nie są zbyt trudne. Jeśli nie szukasz emocji, bezpośrednich starć z przeciwnikami i nie przeszkadza Ci czasami długie czekanie na swoją kolej, to ta gra Ci się spodoba.

Moim zdaniem (3/5)

Wbrew temu co można przeczytać powyżej całkiem lubię w to grać. Gra jest bardzo ładna, zasady proste, czysty relaks. Podczas swojej tury robię co trzeba, podczas tury innych oglądam telewizję. Spokojnie mogę zagrać kilka razy z rzędu. Patrząc na to ile w tej grze liczenia nie mam ochoty na zakup wersji pudełkowej.
Polecam zagranie w wersję online - łatwo wtedy o decyzję czy warto grę kupić czy też nie.


(zdjęcie pochodzi z serwisu pl.boardgamearena.com)

==================
Poniżej jak zwykle krótkie streszczenie zasad.


Każdy z graczy otrzymuje losowo 9 kart.
W wersji dla początkujących gra nimi do końca gry.
W wersji dla średniozaawansowanych 1 kartę zostawia dla siebie, resztę oddaje kolejnej osobie zgodnie z ruchem wskazówek zegara otrzymując jednocześnie od gracza przed nim 8 kart, z których wybiera jedną i tak dalej, aż każdy będzie miał 9 kart.
Wersja dla zaawansowanych jest taka sama jak dla średniozaawansowanych tylko talia kart z której wylosujemy te 9 początkowych jest większa.

Następnie każdy gracz swoje 9 kart dzieli na 3 stosy po 3 karty. Pierwszy stos bierze od razu na rękę i z nimi zaczyna grę, drugi stos będzie mógł wziąć po upływie 1 roku, a trzeci stos po upływie 2 lat w grze.

Pierwszy gracz rzuca kostkami w kolorze odpowiadającym danej porze roku, czyli zaczynamy od niebieskich. W zależności od pory roku symbole na kostkach różnią się między sobą, zmienia się też prawdopodobieństwo wyrzucenia (wylosowania) określonej energii. Kostek jest o jedną więcej niż graczy.
Gracz, który rzucał kośćmi wybiera dla siebie jedną, kolejny gracz jedną z pozostałych itd., aż każdy ma po 1 kostce.

Następnie gracz pierwszy rozpoczyna swoją kolejkę. Otrzymuje przywileje wynikające z wyrzuconego symbolu na kostce, którą wybrał. Może to być:
- określona energia (jedna lub więcej)
- dana liczba kryształów
- możliwość wylosowania dodatkowej karty
Na kostce może się też pojawić symbol gwiazdki lub obwódka. Gwiazdki to możliwość zagrywania kart mocy, a obwódka pozwala na transmutację energii (o tym za chwilę).

Gracz może mieć na ręce dowolną liczbę kart. W swojej turze może zagrać dowolną liczbę kart mocy. Karty mocy mogą się powtarzać, a ich efekty są rozpatrywane dla każdej karty z osobna.
Aby zagrać kartę mocy (wyłożyć ją na stół przed sobą) musimy mieć odpowiednią ilość energii lub kryształów (ile konkretnie widnieje na karcie). Dodatkowo musimy mieć możliwość zagrania karty, czyli odpowiedni poziom mocy (gwiazdki) - gdy zabieramy kość z gwiazdką poziom mocy podnosi się nam o 1. Wartość poziomu mocy określa ile kart możemy mieć wyłożonych przed sobą. Jeżeli nasz poziom mocy to 4, a przed nami na stole leżą 2 karty, to możemy wyłożyć jeszcze dwie, o ile jesteśmy w stanie opłacić ich koszt.
Można także dokonać zamiany (transmutacji) energii na kryształy w stosunku widniejącym na planszy pór roku. Np. zimą za zieloną energię dostaniemy 3 kryształy, ale wiosną już tylko 1.
Karty mocy mogą dawać nam efekty natychmiastowe, efekty stałe (np. co zmianę pory roku) lub też efekty "na życzenie" tj. gdy zostaną aktywowane (aktywacja wiąże się czasami z opłatą np. w kryształach).

Po zakończeniu tury przez pierwszego gracza, grę rozpoczyna następny i tak po kolei aż zagrają wszyscy. Następnie przesuwa się znacznik pór roku o tyle pól ile kropek widnieje na kostce, której nikt nie wybrał i pierwszym graczem zostaje ten który jest następny w kolejności. Zazwyczaj zmiana pory roku wiąże się z dodatkowymi bonusami dla graczy (wynika to z kart, które mają zagrane). Gdy znacznik pór roku wykona pełny obrót koła i znów wyląduje na zimie gracze dostają do ręki drugi stos kart, zatrzymując też karty które do tej pory mają na ręce. W trzecim roku dochodzi trzeci stos.

W grze można też, za punkty ujemne, kupić maksymalnie trzy z czterech różnych akcji (można trzy takie same). Są to: dodatkowy punkt mocy (gwiazdka), dodatkowa karta na rękę, możliwość transmutacji lub wymiana dwóch posiadanych żetonów energii na dwa dowolne.

Gra kończy się wraz z zakończeniem trzeciego obrotu koła. Gracze sumują punkty widniejące na wyłożonych kartach oraz posiadane kryształy. Wygrywa ten kto ma na koniec najwięcej punktów.

Masz pytania? Albo inne zdanie na ten temat? Zachęcam do komentowania :-)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

 

Blog przez e-mail