Rodzaj gry: DETEKTYWISTYCZNA
Liczba graczy: 2
Czas gry: 30 min. wg producenta (i tyle wychodzi)
Pudełko i wydanie
Gra mieści się w stosunkowo niedużym pudełku. Zawiera bardzo grube, tekturowe karty postaci i karty alibi oraz solidne drewniane i tekturowe znaczniki. Całość robi bardzo dobre wrażenie.
Skalowalność
W grę mogą grać wyłącznie 2 osoby.
Losowość
Niewielka - w każdej turze po planszy poruszają się 4 postacie i one wybierane są losowo w rundach nieparzystych, tj. losujemy 4 postacie w 1 rundzie, więc wiemy jakie pozostałe 4 wezmą udział w rundzie drugiej, natomiast w trzeciej rundzie znów losujemy 4 postacie i tak dalej.
Dla kogo ta gra?
Dla tych, którzy lubią pogłówkować i którym podobają się gry detektywistyczne.
Wymaga grania w spokoju, bo kluczem do sukcesu jest odpowiednie planowanie i przewidywanie ruchów przeciwnika.
Moim zdaniem (4/5)
Bardzo dobra gra dla dwóch osób. Odejmuję punkt za to, że nie jest, moim zdaniem, dobrze zbalansowana - dużo łatwiej jest wygrać detektywem niż Jackiem. Rozgrywka jest stosunkowo szybka i natychmiast rodzi chęć rewanżu.
Dodatki
Możemy nabyć też gry:
==================
A teraz zasady w skrócie:
Jack wybiera (lub losuje) z kart alibi postać, która w danej grze będzie przestępcą i chowa ją zakrytą.
Następnie rozmieszcza się postacie i elementy planszy zgodnie z instrukcją.
Grę rozpoczyna detektyw, który losuje cztery z ośmiu postaci, które będą poruszały się w pierwszej rundzie. Z tych czterech postaci wybiera jedną i przemieszcza ją zgodnie z zasadami gry. W zależności od wybranej postaci może też lub musi użyć jej zdolności specjalnych.
Następnie Jack wybiera i porusza dwie postacie i na koniec znów detektyw przemieszcza ostatnią postać.
Na koniec rundy Jack musi ogłosić czy jego postać jest widoczna - tj. znajduje się obok innej postaci, obok zapalonej latarni lub w zasięgu wzroku Watsona. Jeśli postać jest widoczna, to wszystkie postacie, które widoczne nie są odwracane są na drugą stronę jako niewinne. W ten sposób zawęża się krąg podejrzanych.
Następna runda przebiega odwrotnie - zaczyna Jack pierwszą postacią, następnie dwoma gra detektyw i znów Jack.
Rund jest osiem, dodatkowo w każdej z pierwszych czterech gaśnie po jednej latarni, co pomaga Jackowi w ukryciu się.
Grę wygrywa detektyw jeżeli prawidłowo wskaże postać Jacka. Aby to zrobić musi stanąć na tym samym polu co podejrzany i ogłosić, że to on jest Jackiem w tej grze.
Grę wygrywa Jack jeżeli:
- ucieknie z miasta, co może zrobić wyłącznie wtedy gdy jest niewidoczny
- przetrwa 8 rund bez odkrycia tożsamości przez detektywa
- detektyw pomyli się błędnie wskazując postać Jacka
Mimo tego, że Jack ma więcej opcji wygranej niż detektyw, temu drugiemu zazwyczaj łatwiej jest wygrać, a przynajmniej takie jest moje doświadczenie z tą grą.
A jak jest u Was?
Liczba graczy: 2
Czas gry: 30 min. wg producenta (i tyle wychodzi)
Pudełko i wydanie
Gra mieści się w stosunkowo niedużym pudełku. Zawiera bardzo grube, tekturowe karty postaci i karty alibi oraz solidne drewniane i tekturowe znaczniki. Całość robi bardzo dobre wrażenie.
Rozgrywka
W grze jeden z graczy wciela się w Kubę Rozpruwacza (zwanego Jackiem), a drugi w detektywa.
Zadaniem Jacka jest ucieczka z miasta lub przetrwanie do końca gry w ukryciu. Detektyw ma 8 rund na to, aby poznać tożsamość Jacka - jeżeli nie zdąży jej poznać lub wskaże niewinną postać - automatycznie przegrywa.
Gra toczy się w rundach, w każdej rundzie po planszy poruszają się cztery z ośmiu postaci.
W rundach nieparzystych detektyw wybiera pierwszą postać, którą będzie poruszał po planszy, następnie Jack kolejne dwie, potem znów detektyw. W rundach parzystych jest odwrotnie.
Poruszają się wszystkie postacie dostępne w grze, a gracze mogą korzystać z ich zdolności specjalnych (umiejętności postaci pozwalają m.in. na gaszenie i zapalanie latarni, zamykanie i otwieranie włazów, przestawianie patroli policyjnych).
Najważniejszą informacją na koniec rundy jest fakt, czy Jack jest widoczny, czy też nie - gracz wcielający się w Jacka musi to ogłosić zgodnie z prawdą. Jack jest widoczny gdy stoi obok zapalonej latarni lub obok innej postaci. Tylko niewidoczny Jack może uciec z miasta aby wygrać.
Jeżeli np. Jack jest niewidoczny na koniec rundy to wszystkie postacie, które są widoczne automatycznie przestają być podejrzane i w ten sposób zawęża się krąg potencjalnych przestępców. Trzeba więc umiejętnie przestawiać postacie i przewidywać ruchy przeciwnika aby osiągnąć pożądany dla siebie efekt.
Zadaniem Jacka jest ucieczka z miasta lub przetrwanie do końca gry w ukryciu. Detektyw ma 8 rund na to, aby poznać tożsamość Jacka - jeżeli nie zdąży jej poznać lub wskaże niewinną postać - automatycznie przegrywa.
Gra toczy się w rundach, w każdej rundzie po planszy poruszają się cztery z ośmiu postaci.
W rundach nieparzystych detektyw wybiera pierwszą postać, którą będzie poruszał po planszy, następnie Jack kolejne dwie, potem znów detektyw. W rundach parzystych jest odwrotnie.
Poruszają się wszystkie postacie dostępne w grze, a gracze mogą korzystać z ich zdolności specjalnych (umiejętności postaci pozwalają m.in. na gaszenie i zapalanie latarni, zamykanie i otwieranie włazów, przestawianie patroli policyjnych).
Najważniejszą informacją na koniec rundy jest fakt, czy Jack jest widoczny, czy też nie - gracz wcielający się w Jacka musi to ogłosić zgodnie z prawdą. Jack jest widoczny gdy stoi obok zapalonej latarni lub obok innej postaci. Tylko niewidoczny Jack może uciec z miasta aby wygrać.
Jeżeli np. Jack jest niewidoczny na koniec rundy to wszystkie postacie, które są widoczne automatycznie przestają być podejrzane i w ten sposób zawęża się krąg potencjalnych przestępców. Trzeba więc umiejętnie przestawiać postacie i przewidywać ruchy przeciwnika aby osiągnąć pożądany dla siebie efekt.
Skalowalność
W grę mogą grać wyłącznie 2 osoby.
Losowość
Niewielka - w każdej turze po planszy poruszają się 4 postacie i one wybierane są losowo w rundach nieparzystych, tj. losujemy 4 postacie w 1 rundzie, więc wiemy jakie pozostałe 4 wezmą udział w rundzie drugiej, natomiast w trzeciej rundzie znów losujemy 4 postacie i tak dalej.
Dla kogo ta gra?
Dla tych, którzy lubią pogłówkować i którym podobają się gry detektywistyczne.
Wymaga grania w spokoju, bo kluczem do sukcesu jest odpowiednie planowanie i przewidywanie ruchów przeciwnika.
Moim zdaniem (4/5)
Bardzo dobra gra dla dwóch osób. Odejmuję punkt za to, że nie jest, moim zdaniem, dobrze zbalansowana - dużo łatwiej jest wygrać detektywem niż Jackiem. Rozgrywka jest stosunkowo szybka i natychmiast rodzi chęć rewanżu.
Dodatki
Ukazało się rozszerzenie do gry - Mr. Jack Expansion - zawierające 5 nowych postaci z unikalnymi zdolnościami.
Możemy nabyć też gry:
- Mr. Jack w Nowym Jorku - jest to samodzielna gra z nową planszą, nowymi postaciami i z trochę zmienionymi zasadami;
- Mr. Jack Pocket - samodzielna gra, świetna do zabrania w podróż, z zupełnie zmienionymi zasadami, na pewno warta uwagi, dla niektórych lepsza niż oryginał (nie grałam jeszcze)
==================
A teraz zasady w skrócie:
Jack wybiera (lub losuje) z kart alibi postać, która w danej grze będzie przestępcą i chowa ją zakrytą.
Następnie rozmieszcza się postacie i elementy planszy zgodnie z instrukcją.
Grę rozpoczyna detektyw, który losuje cztery z ośmiu postaci, które będą poruszały się w pierwszej rundzie. Z tych czterech postaci wybiera jedną i przemieszcza ją zgodnie z zasadami gry. W zależności od wybranej postaci może też lub musi użyć jej zdolności specjalnych.
Następnie Jack wybiera i porusza dwie postacie i na koniec znów detektyw przemieszcza ostatnią postać.
Na koniec rundy Jack musi ogłosić czy jego postać jest widoczna - tj. znajduje się obok innej postaci, obok zapalonej latarni lub w zasięgu wzroku Watsona. Jeśli postać jest widoczna, to wszystkie postacie, które widoczne nie są odwracane są na drugą stronę jako niewinne. W ten sposób zawęża się krąg podejrzanych.
Następna runda przebiega odwrotnie - zaczyna Jack pierwszą postacią, następnie dwoma gra detektyw i znów Jack.
Rund jest osiem, dodatkowo w każdej z pierwszych czterech gaśnie po jednej latarni, co pomaga Jackowi w ukryciu się.
Grę wygrywa detektyw jeżeli prawidłowo wskaże postać Jacka. Aby to zrobić musi stanąć na tym samym polu co podejrzany i ogłosić, że to on jest Jackiem w tej grze.
Grę wygrywa Jack jeżeli:
- ucieknie z miasta, co może zrobić wyłącznie wtedy gdy jest niewidoczny
- przetrwa 8 rund bez odkrycia tożsamości przez detektywa
- detektyw pomyli się błędnie wskazując postać Jacka
Mimo tego, że Jack ma więcej opcji wygranej niż detektyw, temu drugiemu zazwyczaj łatwiej jest wygrać, a przynajmniej takie jest moje doświadczenie z tą grą.
A jak jest u Was?
Komentarze
Prześlij komentarz