Przejdź do głównej zawartości

Mr. Jack

Rodzaj gry: DETEKTYWISTYCZNA

Liczba graczy: 2

Czas gry: 30 min. wg producenta (i tyle wychodzi)


Pudełko i wydanie

Gra mieści się w stosunkowo niedużym pudełku. Zawiera bardzo grube, tekturowe karty postaci i karty alibi oraz solidne drewniane i tekturowe znaczniki. Całość robi bardzo dobre wrażenie.


Rozgrywka

W grze jeden z graczy wciela się w Kubę Rozpruwacza (zwanego Jackiem), a drugi w detektywa.

Zadaniem Jacka jest ucieczka z miasta lub przetrwanie do końca gry w ukryciu. Detektyw ma 8 rund na to, aby poznać tożsamość Jacka - jeżeli nie zdąży jej poznać lub wskaże niewinną postać - automatycznie przegrywa.
Gra toczy się w rundach, w każdej rundzie po planszy poruszają się cztery z ośmiu postaci.
W rundach nieparzystych detektyw wybiera pierwszą postać, którą będzie poruszał po planszy, następnie Jack kolejne dwie, potem znów detektyw. W rundach parzystych jest odwrotnie.
Poruszają się wszystkie postacie dostępne w grze, a gracze mogą korzystać z ich zdolności specjalnych (umiejętności postaci pozwalają m.in. na gaszenie i zapalanie latarni, zamykanie i otwieranie włazów, przestawianie patroli policyjnych).
Najważniejszą informacją na koniec rundy jest fakt, czy Jack jest widoczny, czy też nie - gracz wcielający się w Jacka musi to ogłosić zgodnie z prawdą. Jack jest widoczny gdy stoi obok zapalonej latarni lub obok innej postaci. Tylko niewidoczny Jack może uciec z miasta aby wygrać.
Jeżeli np. Jack jest niewidoczny na koniec rundy to wszystkie postacie, które są widoczne automatycznie przestają być podejrzane i w ten sposób zawęża się krąg potencjalnych przestępców.  Trzeba więc umiejętnie przestawiać postacie i przewidywać ruchy przeciwnika aby osiągnąć pożądany dla siebie efekt.

Skalowalność

W grę mogą grać wyłącznie 2 osoby

Losowość

Niewielka - w każdej turze po planszy poruszają się 4 postacie i one wybierane są losowo w rundach nieparzystych, tj. losujemy 4 postacie w 1 rundzie, więc wiemy jakie pozostałe 4 wezmą udział w rundzie drugiej, natomiast w trzeciej rundzie znów losujemy 4 postacie i tak dalej.

Dla kogo ta gra?

Dla tych, którzy lubią pogłówkować i którym podobają się gry detektywistyczne.
Wymaga grania w spokoju, bo kluczem do sukcesu jest odpowiednie planowanie i przewidywanie ruchów przeciwnika.

Moim zdaniem (4/5)

Bardzo dobra gra dla dwóch osób. Odejmuję punkt za to, że nie jest, moim zdaniem, dobrze zbalansowana - dużo łatwiej jest wygrać detektywem niż Jackiem. Rozgrywka jest stosunkowo szybka i natychmiast rodzi chęć rewanżu.

Dodatki

Ukazało się rozszerzenie do gry - Mr. Jack Expansion - zawierające 5 nowych postaci z unikalnymi zdolnościami.

Możemy nabyć też gry:
Mr. Jack w Nowym Jorku - jest to samodzielna gra z nową planszą, nowymi postaciami i z trochę zmienionymi zasadami;
- Mr. Jack Pocket - samodzielna gra, świetna do zabrania w podróż, z zupełnie zmienionymi zasadami, na pewno warta uwagi, dla niektórych lepsza niż oryginał (nie grałam jeszcze)






==================
A teraz zasady w skrócie:

Jack wybiera (lub losuje) z kart alibi postać, która w danej grze będzie przestępcą i chowa ją zakrytą.

Następnie rozmieszcza się postacie i elementy planszy zgodnie z instrukcją.
Grę rozpoczyna detektyw, który losuje cztery z ośmiu postaci, które będą poruszały się w pierwszej rundzie. Z tych czterech postaci wybiera jedną i przemieszcza ją zgodnie z zasadami gry. W zależności od wybranej postaci może też lub musi użyć jej zdolności specjalnych.
Następnie Jack wybiera i porusza dwie postacie i na koniec znów detektyw przemieszcza ostatnią postać.
Na koniec rundy Jack musi ogłosić czy jego postać jest widoczna - tj. znajduje się obok innej postaci, obok zapalonej latarni lub w zasięgu wzroku Watsona. Jeśli postać jest widoczna, to wszystkie postacie, które widoczne nie są odwracane są na drugą stronę jako niewinne. W ten sposób zawęża się krąg podejrzanych.
Następna runda przebiega odwrotnie - zaczyna Jack pierwszą postacią, następnie dwoma gra detektyw i znów Jack.
Rund jest osiem, dodatkowo w każdej z pierwszych czterech gaśnie po jednej latarni, co pomaga Jackowi w ukryciu się.

Grę wygrywa detektyw jeżeli prawidłowo wskaże postać Jacka. Aby to zrobić musi stanąć na tym samym polu co podejrzany i ogłosić, że to on jest Jackiem w tej grze.

Grę wygrywa Jack jeżeli:
- ucieknie z miasta, co może zrobić wyłącznie wtedy gdy jest niewidoczny
- przetrwa 8 rund bez odkrycia tożsamości przez detektywa
- detektyw pomyli się błędnie wskazując postać Jacka

Mimo tego, że Jack ma więcej opcji wygranej niż detektyw, temu drugiemu zazwyczaj łatwiej jest wygrać, a przynajmniej takie jest moje doświadczenie z tą grą.
A jak jest u Was?




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Konwentowe króciaki

Raz w roku w grudniu jeżdżę na mój ulubiony konwent – Nordcon. Zazwyczaj cały czas spędzam tam siedząc w sali z planszówkami (wyjątek stanowi turniej piłkarzyków :-)  ). Wybór tytułów jest zwykle ogromny, a że impreza ma zacnych planszówkowych sponsorów, to i nowości jest sporo. Chciałam się z Wami podzielić wrażeniami z gier, w które miałam okazję zagrać podczas ostatniego Nordconu. Część z nich jest nowa, część niekoniecznie, ale ja miałam okazję zagrać w nie po raz pierwszy. Każdy akapit to jedna gra, więc nie ma potrzeby czytania wszystkiego – można sobie poskakać po tytułach ;-)

Yamatai

Rodzaj gry: STRATEGICZNA   Liczba graczy :   2 - 4 Czas gry : 40 - 80 minut wg producenta (na początku na pewno będzie to co najmniej 90 minut, zwłaszcza w pełnym składzie. Później mniej, ale 40 minut, to tylko przy dwóch osobach) Pudełko i wydanie Niesamowicie kolorowa gra ze sporą liczbą drewnianych elementów. Wydawnictwo Days of Wonder jak zwykle się postarało i wydało bardzo cukierkowy tytuł. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości, wypraska pozwala na schowanie całości do pudełka. Jedyna wada to kolory - nie ma czerwonego (a ja zawsze gram czerwonym, i jak tu żyć?), a poza tym wydawca oszczędził na liczbie elementów. Ponieważ dla dwóch graczy potrzeba ich więcej, to grając w takim składzie możemy wybierać między pomarańczowym a niebieskim. Trzem graczom dochodzi jeszcze fioletowy, a czterem szary.

Rzuć na tacę

Rodzaj gry:  KOŚCIANA Liczba graczy :  1 - 4 Czas gry :  30 minut wg producenta   wszystko zależy od liczby graczy, we dwie osoby 15-20 minut (chyba, że ktoś się długo zastanawia), a przy komplecie graczy, to może i godzina zejść Pudełko i wydanie Pudełko jest niewielkie, w sam raz aby zabrać je ze sobą w podróż, bo gra idealnie nadaje się do grania w pubach czy na wakacjach. W środku znajdziemy jednorazowe arkusze do grania (z jednej strony zapisujemy wyniki, z drugiej podliczamy punkty), do tego cztery pisaki i sześć kolorowych drewnianych kostek. Wszystko co potrzebne do grania, na jakość też nie mogę narzekać.