Przejdź do głównej zawartości

Taboo

Rodzaj gry: TOWARZYSKA

Liczba graczy4 i więcej

Czas grytyle, ile mamy ochotę grać

Pudełko i wydanie

Gra mieści się w stosunkowo  niedużym pudełku. Zawiera kilkaset niewielkich i dość cienkich kart z definicjami. Do tego mamy plastikową podstawkę do kart, klepsydrę, piszczałkę, kostkę i mininotes do podliczania punktów. Całość wydana jest bardzo dobrze, nie wiem tylko przez ile gier karty pozostaną w dobrym stanie.

Rozgrywka

Zasady gry są wyjątkowo proste. Gracze dzielą się na drużyny (minimum 2-osobowe). Zadaniem drużyn jest odgadywanie haseł znajdujących się na kartach. Jedna osoba opisuje hasło, ale musi to zrobić w taki sposób, aby nie użyć słów wypisanych na karcie pod hasłem (słów tabu). Czyli dla przykładu, gdyby hasłem był "pies" na liście zakazanych słów znalazłyby się zapewne: buda, kość, czworonóg, rasa czy przyjaciel. Jeden przedstawiciel przeciwnej drużyny pilnuje opowiadającego i gdy tylko ten użyje zakazanego słowa, naciska piszczałkę, sygnalizując błąd.

Gra się toczy pod presją czasu - piasku przesypującego się w klepsydrze, co dostarcza dodatkowych emocji. Poprawnie odgadnięte hasła przynoszą punkty drużynie zgadującej, a pomyłki to punkty dla przeciwników. Grać można tak długo, aż nam się nie znudzi. Sami możemy ustalić ile kart chcemy wziąć do danej rozgrywki.
Na każdej karcie są aż 4 hasła, wedle zapewnień producenta w grze mamy ponad 1000 słów, więc zabawa powinna wystarczyć na długo.

Jeżeli komuś znudzi się wariant tradycyjny, może skorzystać z dołączonej kostki i trochę zmodyfikować zasady. Symbole na kostce oznaczają odstępstwa od tradycyjnych reguł - więcej czasu na odgadnięcie, przedstawianie haseł w zupełnym bezruchu czy odgadywanie ich przez wszystkich uczestników zabawy.
Przyznam, że nie miałam nigdy ochoty na przetestowanie urozmaiconych wariantów, klasyczne zasady są wystarczająco dobre.

Cytat z gry:
- jak jest jasno i wyjdziesz z domu to będą takie miejsca gdzie będzie ciemno
- ???
- no jak wyjdziesz z domu w dzień, to gdzie jest ciemno?
- na drugiej półkuli?
- jaaaasne, wychodzisz z klatki, a tam Ameryka

(chodziło o "cień")

Skalowalność

Gramy drużynami. Przyznam, że mi najbardziej odpowiada podział na maksymalnie cztery 2-osobowe drużyny. Przy liczniejszych drużynach robi się sporo zamieszania, a przy większej liczbie drużyn zbyt długo trzeba czekać na swoją kolej.  

Losowość

Na hasła na kartach trafiamy losowo, a trzeba przyznać, że są bardzo nierówne pod względem trudności i czasami można się na jednym solidnie zaciąć.

Dla kogo ta gra?

Dla osób lubiących kalambury, dużo śmiechu i dobrej zabawy. Idealna na spotkania towarzyskie i rodzinne. Można grać ze starszymi dziećmi (wg producenta gra jest dla osób od 13 roku życia).

Moim zdaniem (4/5)

Bardzo lubię kalambury, więc zakładałam, że gra mi się spodoba i faktycznie tak jest. Jest zabawna (naprawdę, można by wydać książkę z niektórymi definicjami), ale wymaga solidnego główkowania. Nie jest tak łatwo podać definicję hasła omijając najbardziej typowe skojarzenia. Charakterystyczne dla gry jest wyjątkowo wolne mówienie - opowiadający cały czas sprawdza, czy przypadkiem słowo, które właśnie ma powiedzieć, nie jest zakazane. Oczywiście pomyłek i tak jest sporo, ale na tym zabawa polega :-)

Obniżam delikatnie ocenę za duże zróżnicowanie haseł pod względem trudności oraz za to, że gdy skończą się karty i poznamy wszystkie definicje to bardzo obniży się stopień trudności.



Komentarze

  1. Taboo to bestseller, każdej imprezy... Wszystkich wprawia w dobry humor. Jeszcze nie zdarzyło mi się spotkać z opinią, że ten tytuł jest nużący. Polecam wszystkim, którzy jeszcze nie spróbowali!

    OdpowiedzUsuń
  2. Również polecamy grę i zapraszamy do zapoznania się także z naszą recenzją https://e-zabawialnia.pl/pl/n/5 :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecamy darmową wersję na urządzenia mobilne:
    http://tabu.softnauts.com/pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta gra jest naprawdę świetna na wszelkiego rodzaju imprezy :). Ludzie się od razu w zabawę wczuli ;). Tylko to wydanie kart mnie martwi. Aż mnie kusi, żeby zakoszulkować, ale mogą wypadać potem ludziom z tej podstawki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Weź jedna koszulkę i sprawdź jak się spisuje. Jak nic nie wypadnie, to śmiało koszulkuj, bo faktycznie się niszcza

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Konwentowe króciaki

Raz w roku w grudniu jeżdżę na mój ulubiony konwent – Nordcon. Zazwyczaj cały czas spędzam tam siedząc w sali z planszówkami (wyjątek stanowi turniej piłkarzyków :-)  ). Wybór tytułów jest zwykle ogromny, a że impreza ma zacnych planszówkowych sponsorów, to i nowości jest sporo. Chciałam się z Wami podzielić wrażeniami z gier, w które miałam okazję zagrać podczas ostatniego Nordconu. Część z nich jest nowa, część niekoniecznie, ale ja miałam okazję zagrać w nie po raz pierwszy. Każdy akapit to jedna gra, więc nie ma potrzeby czytania wszystkiego – można sobie poskakać po tytułach ;-)

Yamatai

Rodzaj gry: STRATEGICZNA   Liczba graczy :   2 - 4 Czas gry : 40 - 80 minut wg producenta (na początku na pewno będzie to co najmniej 90 minut, zwłaszcza w pełnym składzie. Później mniej, ale 40 minut, to tylko przy dwóch osobach) Pudełko i wydanie Niesamowicie kolorowa gra ze sporą liczbą drewnianych elementów. Wydawnictwo Days of Wonder jak zwykle się postarało i wydało bardzo cukierkowy tytuł. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości, wypraska pozwala na schowanie całości do pudełka. Jedyna wada to kolory - nie ma czerwonego (a ja zawsze gram czerwonym, i jak tu żyć?), a poza tym wydawca oszczędził na liczbie elementów. Ponieważ dla dwóch graczy potrzeba ich więcej, to grając w takim składzie możemy wybierać między pomarańczowym a niebieskim. Trzem graczom dochodzi jeszcze fioletowy, a czterem szary.

Rzuć na tacę

Rodzaj gry:  KOŚCIANA Liczba graczy :  1 - 4 Czas gry :  30 minut wg producenta   wszystko zależy od liczby graczy, we dwie osoby 15-20 minut (chyba, że ktoś się długo zastanawia), a przy komplecie graczy, to może i godzina zejść Pudełko i wydanie Pudełko jest niewielkie, w sam raz aby zabrać je ze sobą w podróż, bo gra idealnie nadaje się do grania w pubach czy na wakacjach. W środku znajdziemy jednorazowe arkusze do grania (z jednej strony zapisujemy wyniki, z drugiej podliczamy punkty), do tego cztery pisaki i sześć kolorowych drewnianych kostek. Wszystko co potrzebne do grania, na jakość też nie mogę narzekać.