Przejdź do głównej zawartości

Taboo

Rodzaj gry: TOWARZYSKA

Liczba graczy4 i więcej

Czas grytyle, ile mamy ochotę grać

Pudełko i wydanie

Gra mieści się w stosunkowo  niedużym pudełku. Zawiera kilkaset niewielkich i dość cienkich kart z definicjami. Do tego mamy plastikową podstawkę do kart, klepsydrę, piszczałkę, kostkę i mininotes do podliczania punktów. Całość wydana jest bardzo dobrze, nie wiem tylko przez ile gier karty pozostaną w dobrym stanie.

Rozgrywka

Zasady gry są wyjątkowo proste. Gracze dzielą się na drużyny (minimum 2-osobowe). Zadaniem drużyn jest odgadywanie haseł znajdujących się na kartach. Jedna osoba opisuje hasło, ale musi to zrobić w taki sposób, aby nie użyć słów wypisanych na karcie pod hasłem (słów tabu). Czyli dla przykładu, gdyby hasłem był "pies" na liście zakazanych słów znalazłyby się zapewne: buda, kość, czworonóg, rasa czy przyjaciel. Jeden przedstawiciel przeciwnej drużyny pilnuje opowiadającego i gdy tylko ten użyje zakazanego słowa, naciska piszczałkę, sygnalizując błąd.

Gra się toczy pod presją czasu - piasku przesypującego się w klepsydrze, co dostarcza dodatkowych emocji. Poprawnie odgadnięte hasła przynoszą punkty drużynie zgadującej, a pomyłki to punkty dla przeciwników. Grać można tak długo, aż nam się nie znudzi. Sami możemy ustalić ile kart chcemy wziąć do danej rozgrywki.
Na każdej karcie są aż 4 hasła, wedle zapewnień producenta w grze mamy ponad 1000 słów, więc zabawa powinna wystarczyć na długo.

Jeżeli komuś znudzi się wariant tradycyjny, może skorzystać z dołączonej kostki i trochę zmodyfikować zasady. Symbole na kostce oznaczają odstępstwa od tradycyjnych reguł - więcej czasu na odgadnięcie, przedstawianie haseł w zupełnym bezruchu czy odgadywanie ich przez wszystkich uczestników zabawy.
Przyznam, że nie miałam nigdy ochoty na przetestowanie urozmaiconych wariantów, klasyczne zasady są wystarczająco dobre.

Cytat z gry:
- jak jest jasno i wyjdziesz z domu to będą takie miejsca gdzie będzie ciemno
- ???
- no jak wyjdziesz z domu w dzień, to gdzie jest ciemno?
- na drugiej półkuli?
- jaaaasne, wychodzisz z klatki, a tam Ameryka

(chodziło o "cień")

Skalowalność

Gramy drużynami. Przyznam, że mi najbardziej odpowiada podział na maksymalnie cztery 2-osobowe drużyny. Przy liczniejszych drużynach robi się sporo zamieszania, a przy większej liczbie drużyn zbyt długo trzeba czekać na swoją kolej.  

Losowość

Na hasła na kartach trafiamy losowo, a trzeba przyznać, że są bardzo nierówne pod względem trudności i czasami można się na jednym solidnie zaciąć.

Dla kogo ta gra?

Dla osób lubiących kalambury, dużo śmiechu i dobrej zabawy. Idealna na spotkania towarzyskie i rodzinne. Można grać ze starszymi dziećmi (wg producenta gra jest dla osób od 13 roku życia).

Moim zdaniem (4/5)

Bardzo lubię kalambury, więc zakładałam, że gra mi się spodoba i faktycznie tak jest. Jest zabawna (naprawdę, można by wydać książkę z niektórymi definicjami), ale wymaga solidnego główkowania. Nie jest tak łatwo podać definicję hasła omijając najbardziej typowe skojarzenia. Charakterystyczne dla gry jest wyjątkowo wolne mówienie - opowiadający cały czas sprawdza, czy przypadkiem słowo, które właśnie ma powiedzieć, nie jest zakazane. Oczywiście pomyłek i tak jest sporo, ale na tym zabawa polega :-)

Obniżam delikatnie ocenę za duże zróżnicowanie haseł pod względem trudności oraz za to, że gdy skończą się karty i poznamy wszystkie definicje to bardzo obniży się stopień trudności.



Komentarze

  1. Taboo to bestseller, każdej imprezy... Wszystkich wprawia w dobry humor. Jeszcze nie zdarzyło mi się spotkać z opinią, że ten tytuł jest nużący. Polecam wszystkim, którzy jeszcze nie spróbowali!

    OdpowiedzUsuń
  2. Również polecamy grę i zapraszamy do zapoznania się także z naszą recenzją https://e-zabawialnia.pl/pl/n/5 :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecamy darmową wersję na urządzenia mobilne:
    http://tabu.softnauts.com/pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta gra jest naprawdę świetna na wszelkiego rodzaju imprezy :). Ludzie się od razu w zabawę wczuli ;). Tylko to wydanie kart mnie martwi. Aż mnie kusi, żeby zakoszulkować, ale mogą wypadać potem ludziom z tej podstawki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Weź jedna koszulkę i sprawdź jak się spisuje. Jak nic nie wypadnie, to śmiało koszulkuj, bo faktycznie się niszcza

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jungle speed

Rodzaj gry :  IMPREZOWA Liczba graczy :  2 - 20 Czas gry :  ok. 10 -15 minut 1 rozgrywka (ale nigdy się na jednej nie kończy) Pudełko i wydanie Gra mieści się w kartonowym pudełku dość kiepskiej jakości, ale to nie przeszkadza, bo w środku znajduje się lniany woreczek na karty i totem, a on się świetnie nadaje do przechowywania i zabierania na imprezy. Karty mają niestandardowe wymiary i są kwadratowe, na szczęście całkiem porządne i dobrze znoszą godziny grania.

Konwentowe króciaki

Raz w roku w grudniu jeżdżę na mój ulubiony konwent – Nordcon. Zazwyczaj cały czas spędzam tam siedząc w sali z planszówkami (wyjątek stanowi turniej piłkarzyków :-)  ). Wybór tytułów jest zwykle ogromny, a że impreza ma zacnych planszówkowych sponsorów, to i nowości jest sporo. Chciałam się z Wami podzielić wrażeniami z gier, w które miałam okazję zagrać podczas ostatniego Nordconu. Część z nich jest nowa, część niekoniecznie, ale ja miałam okazję zagrać w nie po raz pierwszy. Każdy akapit to jedna gra, więc nie ma potrzeby czytania wszystkiego – można sobie poskakać po tytułach ;-)

Multiuniversum

Rodzaj gry : KARCIANA Liczba graczy : 1 - 5 Czas gry:   30 - 45 minut  (prawda) Pudełko i wydanie   Na razie miałam okazję pograć w wersję PnP (Print and Play), gdzie na pewno widziałam finalne grafiki. Nie wiem natomiast jak duże będzie pudełko czy jakiej jakości będą karty. Napiszę coś więcej jak będę miała okazję się przekonać.