Rodzaj gry: FAMILIJNA
Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 30 minut (na PC) - w wersji pudełkowej trochę więcej, ok. 45 minut
Wygląd
Patrząc na grafiki komputerowe i zdjęcia gry w wersji pudełkowej to gra jest śliczna. Nie miałam jej jednak w ręce, nie jestem w stanie ocenić poziomu wykonania.
http://pl.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=takenoko
Rozgrywka
To bardzo sympatyczna pozycja z gatunku tak zwanych "eurogier", czyli gier szybkich, dla każdego i z prostymi zasadami.
Instrukcja do "Takenoko" (z japońskiego "pęd bambusa") rozpoczyna się krótkim komiksem opowiadającym jak to cesarz Japonii dostał od cesarza Chin pandę w prezencie. I teraz gracze muszą o tę pandę zadbać - przygotować jej piękny ogród do mieszkania i zapewnić pożywienie.
Celem gry jest wykonywanie zadań (osiąganie celów). Każde wykonane zadanie przynosi nam określoną liczbę punktów, zależną od jego stopnia trudności. Gra kończy się, gdy któryś z graczy osiągnie podaną liczbę celów (im mniej graczy tym więcej). Podliczamy wtedy punkty i ten, kto ma ich najwięcej, wygrywa.
Cele dzielą się na trzy kategorie - pól, pandy i ogrodnika.
Cele pól każą ułożyć z pól planszy określony wzór, cele pandy to zjadanie wymaganych pędów bambusa, a cele ogrodnika to hodowanie odpowiednio licznych i wysokich pędów. Zadania mają różny poziom trudności, a doświadczenie pokazuje, że cele pandy są zwykle najprostsze, a ogrodnika najtrudniejsze.
W grze występuje połączenie mechaniki "tile placement" (planszę układamy z kafelków dobieranych losowo) z "worker placement" (mamy do wyboru 5 czynności, w danej turze możemy wybrać 2 różne), dodatkowo mamy kości pogody (jak w "Porach roku"). Całość tworzy całkiem udaną mieszankę.
Szczegóły dotyczące rozgrywki opisane są na dole recenzji.
W grze nie ma bezpośredniej interakcji między graczami, ale należy być czujnym, ponieważ przeciwnicy przez przypadek mogą pomóc nam w realizacji celu. Jeśli na przykład dzięki poczynaniom innych, na planszy pojawi się układ kafli zgodny z naszym celem, to zadanie mamy wykonanie. Nie jest istotny nasz wkład.
Skalowalność
Dobrze mi się grało w każdej konfiguracji. Im mniej osób tym szybciej, zwłaszcza, że w grze nie ma interakcji.
Losowość
Czynnik losowy jest spory - rzucamy kośćmi w celu ustalenia pogody (czyli dostępnych akcji), losowo układamy planszę i losowo dostajemy zadania do wykonania. Czasami można się zirytować, gdy na coś przez dłuższy czas nie możemy trafić.
Dla kogo ta gra?
Dla wszystkich. Jest kolorowa, łatwa, wciągająca i krótka.
Moim zdaniem (3/5)
Mam słabość do misiów panda i dlatego nie mogłam się oprzeć zagraniu w tę grę. Rozgrywka jest całkiem sympatyczna, a krótki czas rozgrywki w przypadku eurogier jest dla mnie dużą zaletą. Trzeba jednak pamiętać, że gra jest losowa i związku z tym nierówna. Możemy mieć pecha przy rzucaniu kostkami, możemy trafiać na trudne zadania do wykonania, ale co tam, taki już jej urok.
Nie jest to pozycja wybitna, ale tematyka i mechanika sprawiają, że dobrze się przy niej bawię. Wolę grać w 2, maksymalnie 3 osoby, bo nie muszę zbyt długo czekać na swoją turę. Nie jest to też pozycja, w którą mogę grać bardzo dużo, bo czuję przesyt i zmęczenie - jedna rozgrywka raz na jakiś czas wystarcza, chociaż na początku grałam więcej. Moim zdaniem - warto spróbować :-)
==================
A teraz więcej szczegółów:
Grę rozpoczynamy z trzema celami do zrealizowania (w trakcie gry możemy dobierać nowe zadania, nawet jeśli jeszcze nie zrealizowaliśmy poprzednich).
Pierwszy gracz rzuca kością pogody i wykonuje akcje zależne od tego, co wyrzucił:
- słońce - możemy wykonać 3 różne akcje
- deszcz - możemy dołożyć bambus na nawodnione pole
- wiatr - możemy wykonać 2 identyczne lub 2 różne akcje
- burza - możemy przestawić pandę na dowolne pole, miś zjada jeden pęd bambusa
- chmury - gracz wybiera dla siebie usprawnienie, jeśli nie ma już usprawnień, wybiera inną pogodę
- ? - gracz wybiera dowolny efekt pogody
Następnie wykonuje akcje (standardowo 2 różne, chyba że pogoda wskazuje inaczej).
Ma do wyboru:
- pola - losuje 3 kafelki planszy, wybiera i dokłada 1, reszta wraca do puli
- kanał nawadniający - otrzymuje kanał
- ogrodnik - przestawia ogrodnika na dowolne pole znajdujące się w linii prostej. Na polu docelowym i wszystkich dookoła rośnie po 1 pędzie bambusa (warunek: pole musi być nawodnione)
- panda - przestawia pandę na dowolne pole znajdujące się w linii prostej. Z pola docelowego miś zjada pęd bambusa (jeśli jest i jeśli może)
- cel - gracz dobiera na rękę kartę celu dowolnego rodzaju
Należy pamiętać, że:
- pola planszy są w 3 kolorach (zielony, żółty i różowy) i na nich rośnie bambus w określonym kolorze
- planszę budujemy z pól, każde nowe musi sąsiadować przynajmniej 1 bokiem z tymi, które już są umieszczone (kolory nie mają znaczenia)
- na 1 polu nie może być więcej niż 4 pędy bambusa
- aby bambus rósł na polu, musi być ono nawodnione - przylegać do stawu lub co najmniej 1 bokiem przylegać do kanału nawadniającego lub mieć usprawnienie "nawodnienie"
- kanał nawadniający budujemy od jeziora jako linię ciągłą. Z jeziora może wychodzić kilka kanałów
Po zakończeniu akcji powyższe czynności wykonuje kolejny gracz i tak dalej, aż do zakończenia gry.
USPRAWNIENIA:
W grze mamy 3 usprawnienia. Czasami pojawiają się na wylosowanych kafelkach na planszy (są na nich narysowane na stałe) albo możemy je dołożyć na pole sami, jeśli otrzymamy je w wyniku pogody "chmury".
- ogrodzenie - z tego pola panda nie może zjadać bambusów
- nawodnienie - pole jest nawodnione nawet jeśli nie przylega do jeziora czy kanału, na takim polu od razu wyrasta pęd bambusa
- nawóz - bambus rośnie szybciej - o 2 zamiast o 1
Na 1 polu może być tylko 1 usprawnienie. Usprawnienia można kłaść wyłącznie na polach planszy bez bambusów.
CELE:
W grze są trzy rodzaje celów:
- pól - układamy określoną konfigurację pól (może wyglądać jak na karcie celu lub być obrócona o dowolny kąt)
- ogrodnika - musimy wyhodować odpowiednio wysokie pędy bambusa w określonym kolorze i na wskazanych polach. Czasami muszą to być koniecznie pola z usprawnieniami
- pandy - musimy zjeść pandą podaną liczbę pędów bambusa w danym kolorze.
Jeżeli zrealizujemy cel widoczny na naszej karcie, to wykładamy ją przed sobą. Możemy to zrobić w dowolnej chwili - od razu po realizacji celu lub później, warunek jest taki, że spełnienie celu jest widoczne (jeśli mieliśmy wyhodować 4 pędy różowego bambusa, zrobiliśmy to, ale nie wyłożyliśmy karty od razu i już nie ma tych 4 pędów na planszy to cel nie jest zrealizowany). Należy pamiętać, że cal może (zwykle przypadkowo) zrealizować dla nas inny gracz.
Gra kończy się gdy zostanie zrealizowana określona liczba celów (9 przy 2 graczach, 8 przy 3 i 7 przy 4). Ten kto pierwszy zakończy wykonywanie zadań dostaje dodatkowo 2 punkty - gratulacje od cesarza.
Wygrywa gracz z największą liczbą punktów.
Liczba graczy: 2 - 4
Czas gry: 30 minut (na PC) - w wersji pudełkowej trochę więcej, ok. 45 minut
Wygląd
Patrząc na grafiki komputerowe i zdjęcia gry w wersji pudełkowej to gra jest śliczna. Nie miałam jej jednak w ręce, nie jestem w stanie ocenić poziomu wykonania.
Zdjęcie z portalu pl.boardgamearena.com |
http://pl.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=takenoko
Rozgrywka
To bardzo sympatyczna pozycja z gatunku tak zwanych "eurogier", czyli gier szybkich, dla każdego i z prostymi zasadami.
Instrukcja do "Takenoko" (z japońskiego "pęd bambusa") rozpoczyna się krótkim komiksem opowiadającym jak to cesarz Japonii dostał od cesarza Chin pandę w prezencie. I teraz gracze muszą o tę pandę zadbać - przygotować jej piękny ogród do mieszkania i zapewnić pożywienie.
Celem gry jest wykonywanie zadań (osiąganie celów). Każde wykonane zadanie przynosi nam określoną liczbę punktów, zależną od jego stopnia trudności. Gra kończy się, gdy któryś z graczy osiągnie podaną liczbę celów (im mniej graczy tym więcej). Podliczamy wtedy punkty i ten, kto ma ich najwięcej, wygrywa.
Cele dzielą się na trzy kategorie - pól, pandy i ogrodnika.
Cele pól każą ułożyć z pól planszy określony wzór, cele pandy to zjadanie wymaganych pędów bambusa, a cele ogrodnika to hodowanie odpowiednio licznych i wysokich pędów. Zadania mają różny poziom trudności, a doświadczenie pokazuje, że cele pandy są zwykle najprostsze, a ogrodnika najtrudniejsze.
W grze występuje połączenie mechaniki "tile placement" (planszę układamy z kafelków dobieranych losowo) z "worker placement" (mamy do wyboru 5 czynności, w danej turze możemy wybrać 2 różne), dodatkowo mamy kości pogody (jak w "Porach roku"). Całość tworzy całkiem udaną mieszankę.
Szczegóły dotyczące rozgrywki opisane są na dole recenzji.
W grze nie ma bezpośredniej interakcji między graczami, ale należy być czujnym, ponieważ przeciwnicy przez przypadek mogą pomóc nam w realizacji celu. Jeśli na przykład dzięki poczynaniom innych, na planszy pojawi się układ kafli zgodny z naszym celem, to zadanie mamy wykonanie. Nie jest istotny nasz wkład.
Skalowalność
Dobrze mi się grało w każdej konfiguracji. Im mniej osób tym szybciej, zwłaszcza, że w grze nie ma interakcji.
Losowość
Czynnik losowy jest spory - rzucamy kośćmi w celu ustalenia pogody (czyli dostępnych akcji), losowo układamy planszę i losowo dostajemy zadania do wykonania. Czasami można się zirytować, gdy na coś przez dłuższy czas nie możemy trafić.
Dla kogo ta gra?
Dla wszystkich. Jest kolorowa, łatwa, wciągająca i krótka.
Moim zdaniem (3/5)
Mam słabość do misiów panda i dlatego nie mogłam się oprzeć zagraniu w tę grę. Rozgrywka jest całkiem sympatyczna, a krótki czas rozgrywki w przypadku eurogier jest dla mnie dużą zaletą. Trzeba jednak pamiętać, że gra jest losowa i związku z tym nierówna. Możemy mieć pecha przy rzucaniu kostkami, możemy trafiać na trudne zadania do wykonania, ale co tam, taki już jej urok.
Nie jest to pozycja wybitna, ale tematyka i mechanika sprawiają, że dobrze się przy niej bawię. Wolę grać w 2, maksymalnie 3 osoby, bo nie muszę zbyt długo czekać na swoją turę. Nie jest to też pozycja, w którą mogę grać bardzo dużo, bo czuję przesyt i zmęczenie - jedna rozgrywka raz na jakiś czas wystarcza, chociaż na początku grałam więcej. Moim zdaniem - warto spróbować :-)
==================
A teraz więcej szczegółów:
Grę rozpoczynamy z trzema celami do zrealizowania (w trakcie gry możemy dobierać nowe zadania, nawet jeśli jeszcze nie zrealizowaliśmy poprzednich).
Pierwszy gracz rzuca kością pogody i wykonuje akcje zależne od tego, co wyrzucił:
- słońce - możemy wykonać 3 różne akcje
- deszcz - możemy dołożyć bambus na nawodnione pole
- wiatr - możemy wykonać 2 identyczne lub 2 różne akcje
- burza - możemy przestawić pandę na dowolne pole, miś zjada jeden pęd bambusa
- chmury - gracz wybiera dla siebie usprawnienie, jeśli nie ma już usprawnień, wybiera inną pogodę
- ? - gracz wybiera dowolny efekt pogody
Następnie wykonuje akcje (standardowo 2 różne, chyba że pogoda wskazuje inaczej).
Ma do wyboru:
- pola - losuje 3 kafelki planszy, wybiera i dokłada 1, reszta wraca do puli
- kanał nawadniający - otrzymuje kanał
- ogrodnik - przestawia ogrodnika na dowolne pole znajdujące się w linii prostej. Na polu docelowym i wszystkich dookoła rośnie po 1 pędzie bambusa (warunek: pole musi być nawodnione)
- panda - przestawia pandę na dowolne pole znajdujące się w linii prostej. Z pola docelowego miś zjada pęd bambusa (jeśli jest i jeśli może)
- cel - gracz dobiera na rękę kartę celu dowolnego rodzaju
Należy pamiętać, że:
- pola planszy są w 3 kolorach (zielony, żółty i różowy) i na nich rośnie bambus w określonym kolorze
- planszę budujemy z pól, każde nowe musi sąsiadować przynajmniej 1 bokiem z tymi, które już są umieszczone (kolory nie mają znaczenia)
- na 1 polu nie może być więcej niż 4 pędy bambusa
- aby bambus rósł na polu, musi być ono nawodnione - przylegać do stawu lub co najmniej 1 bokiem przylegać do kanału nawadniającego lub mieć usprawnienie "nawodnienie"
- kanał nawadniający budujemy od jeziora jako linię ciągłą. Z jeziora może wychodzić kilka kanałów
Po zakończeniu akcji powyższe czynności wykonuje kolejny gracz i tak dalej, aż do zakończenia gry.
USPRAWNIENIA:
W grze mamy 3 usprawnienia. Czasami pojawiają się na wylosowanych kafelkach na planszy (są na nich narysowane na stałe) albo możemy je dołożyć na pole sami, jeśli otrzymamy je w wyniku pogody "chmury".
- ogrodzenie - z tego pola panda nie może zjadać bambusów
- nawodnienie - pole jest nawodnione nawet jeśli nie przylega do jeziora czy kanału, na takim polu od razu wyrasta pęd bambusa
- nawóz - bambus rośnie szybciej - o 2 zamiast o 1
Na 1 polu może być tylko 1 usprawnienie. Usprawnienia można kłaść wyłącznie na polach planszy bez bambusów.
CELE:
W grze są trzy rodzaje celów:
- pól - układamy określoną konfigurację pól (może wyglądać jak na karcie celu lub być obrócona o dowolny kąt)
- ogrodnika - musimy wyhodować odpowiednio wysokie pędy bambusa w określonym kolorze i na wskazanych polach. Czasami muszą to być koniecznie pola z usprawnieniami
- pandy - musimy zjeść pandą podaną liczbę pędów bambusa w danym kolorze.
Jeżeli zrealizujemy cel widoczny na naszej karcie, to wykładamy ją przed sobą. Możemy to zrobić w dowolnej chwili - od razu po realizacji celu lub później, warunek jest taki, że spełnienie celu jest widoczne (jeśli mieliśmy wyhodować 4 pędy różowego bambusa, zrobiliśmy to, ale nie wyłożyliśmy karty od razu i już nie ma tych 4 pędów na planszy to cel nie jest zrealizowany). Należy pamiętać, że cal może (zwykle przypadkowo) zrealizować dla nas inny gracz.
Gra kończy się gdy zostanie zrealizowana określona liczba celów (9 przy 2 graczach, 8 przy 3 i 7 przy 4). Ten kto pierwszy zakończy wykonywanie zadań dostaje dodatkowo 2 punkty - gratulacje od cesarza.
Wygrywa gracz z największą liczbą punktów.
"pozycja z gatunku tak zwanych "eurogier", czyli gier szybkich, dla każdego i z prostymi zasadami"
OdpowiedzUsuńEurogry wcale nie muszą być ani szybkie, ani dla każdego, ani mieć prostych zasad.
Trochę racji w tym jest, jednak definicja eurogier jest dość szeroka. Jednak charakteryzują się one zazwyczaj dość prostymi zasadami, co sprawia, że każdy jest w stanie je opanować i zagrać (czy mu się spodoba, to już inna sprawa). Z czasem grania bywa różnie, ale nawet te dłuższe tytuły zamykają się zwykle w 2 godzinach, często jest to sporo mniej.
UsuńPozdrawiam :-)