Przejdź do głównej zawartości

Fasolki (Bohnanza)

Rodzaj gry: KARCIANA

Liczba graczy: 3 - 5 

Czas gry: 45 minut wg producenta (tyle wychodzi, czasami trochę mniej)

Pudełko i wydanie 

Gra mieści się w małym poręcznym pudełku - takim na dwie talie kart o standardowym wymiarze. To świetne rozwiązanie, bo jest to pozycja towarzyska, którą pewnie chętnie będziecie zabierać za sobą. Same karty są bardzo dobrej jakości - z papieru odpornego na ścieranie i zabawnymi ilustracjami.



Rozgrywka

Chcecie zobaczyć jak to jest być rolnikiem hodującym i sprzedającym fasolę? Nie ma problemu - zagrajcie w "Fasolki". To prosta, imprezowa gra karciana, która ma zapewnić sporo dobrej zabawy. Zaprojektował ją Uwe Rosenberg - ten pan od Agricoli i Le Havre - od razu widać, że ma jakieś zacięcie rolnicze :-)

W grze mamy karty z rożnymi rodzajami fasolek, które będziemy sadzili na naszych dwóch wyimaginowanych polach. 
Tura gracza wygląda następująco:
- sadzi pierwszą fasolkę którą ma na ręce
- sadzi ewentualnie drugą fasolkę z kolei, jeśli ma ochotę
- ciągnie 2 karty z talii i pokazuje je graczom. Musi je zasadzić u siebie lub sprzedać/podarować komuś (i tu się zaczynają negocjacje)
- dokłada 3 karty na swoją rękę

Proste, prawda? Ważne jest to, że kolejności ułożenia fasolek na ręce nie można zmieniać! Jeśli inna fasola pasuje nam bardziej, ale nie nie jest pierwsza w kolejności to nie możemy jej posadzić i tyle. Jeśli coś musimy posadzić to musimy - czyli jeżeli nasze oba pola są zajęte, to zbieramy to co rośnie na jednym z nich. W zależności od liczby zbieranych fasolek dostajemy za nie pieniądze lub nie. Taka informacja widnieje na każdej z kart - tzn. ile pieniędzy dostaniemy w przypadku zbiorów. Czasami może to nie być nic. Aby dostać chociaż jedną monetę za Grubasy należy zebrać ich co najmniej trzy sztuki. Im większe zbiory tym więcej pieniędzy.
W dowolnym momencie gry możemy dokupić trzecie pole płacąc trzy monety.

W grze najważniejsze jest wyczucie - czy sprzedać już nasze fasolki czy poczekać jeszcze, bo może dostaniemy ich więcej i zarobek będzie wyższy. W fazie handlu czasami opłaca się nawet podarować komuś kartę za darmo, zamiast wykładać ją na swoim polu - wszystkie za i przeciw należy rozważyć.
Najciekawszym momentem gry jest na pewno targowanie się z graczami o to, kto jakie karty dostanie. Dzięki temu wszyscy są zaangażowani, nie ma nudy i przestojów, a licytacje coraz głośniejsze :-)

Grę wygra ta osoba, która na koniec zgromadzi najwięcej pieniędzy ze sprzedaży.

Siła tej gry tkwi w negocjacjach. Jeśli współgracze nie będą nastawieni na handel i rozgrywka będzie przebiegała w ciszy i skupieniu, to będzie nudno. To nie jest poważny tytuł wymagający głębokich przemyśleń. "Fasolki" mają bawić i integrować, zmuszać do kłótni i podbijania stawek. Łopaty w dłoń i do grządek!

Skalowalność

Przy większej liczbie graczy mamy więcej możliwości handlowania, więcej się dzieje, ale w każdej konfiguracji gra się dobrze. 

Losowość

Bardzo duża, bo nie dość, że to karcianka to jeszcze ważny jest układ kart na ręce. Ale właśnie dlatego jest taka zabawna :-)

Dla kogo ta gra?

Dla osób lubiących gry lekkie i zabawne, z bardzo dużą interakcją i losowością. Trzeba się po prostu nastawić na dobrą zabawę. Mimo bardzo prostych zasad rozgrywka czasami sprawiała problemy początkującym, aczkolwiek zwykle tylko podczas pierwszej gry.

Moim zdaniem (4/5)

"Fasolki" przeżywają u mnie swoją drugą młodość. Kupiłam je kiedyś w ciemno, bo były niedrogie, a czytałam o nich wiele dobrych opinii i jakoś na początku nie do końca nam podeszły. Trochę pograliśmy, potem leżały na półce. Ostatnio znów wróciły do łask i jakoś nagle się okazało, że to naprawdę fajna gra. Dużo interakcji i targowania się i brak przestojów sprawiają, że jest to naprawdę godny polecenia tytuł z bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości i grywalności.

ZALETY:
- zabawna
- świetnie wydana
- z dużą interakcją, ale nie taką negatywną
- bez przestojów

WADY:
- bardzo losowa (nie każdemu to może odpowiadać)
- czasami do wygranej wystarczy szczęście 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Konwentowe króciaki

Raz w roku w grudniu jeżdżę na mój ulubiony konwent – Nordcon. Zazwyczaj cały czas spędzam tam siedząc w sali z planszówkami (wyjątek stanowi turniej piłkarzyków :-)  ). Wybór tytułów jest zwykle ogromny, a że impreza ma zacnych planszówkowych sponsorów, to i nowości jest sporo. Chciałam się z Wami podzielić wrażeniami z gier, w które miałam okazję zagrać podczas ostatniego Nordconu. Część z nich jest nowa, część niekoniecznie, ale ja miałam okazję zagrać w nie po raz pierwszy. Każdy akapit to jedna gra, więc nie ma potrzeby czytania wszystkiego – można sobie poskakać po tytułach ;-)

Yamatai

Rodzaj gry: STRATEGICZNA   Liczba graczy :   2 - 4 Czas gry : 40 - 80 minut wg producenta (na początku na pewno będzie to co najmniej 90 minut, zwłaszcza w pełnym składzie. Później mniej, ale 40 minut, to tylko przy dwóch osobach) Pudełko i wydanie Niesamowicie kolorowa gra ze sporą liczbą drewnianych elementów. Wydawnictwo Days of Wonder jak zwykle się postarało i wydało bardzo cukierkowy tytuł. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości, wypraska pozwala na schowanie całości do pudełka. Jedyna wada to kolory - nie ma czerwonego (a ja zawsze gram czerwonym, i jak tu żyć?), a poza tym wydawca oszczędził na liczbie elementów. Ponieważ dla dwóch graczy potrzeba ich więcej, to grając w takim składzie możemy wybierać między pomarańczowym a niebieskim. Trzem graczom dochodzi jeszcze fioletowy, a czterem szary.

T.I.M.E. Stories

Rodzaj gry :   PRZYGODOWA Liczba graczy :  1 - 4  Czas gry:     90 minut  (to jest taki mocno średni czas przejścia gry jeden raz) Pudełko i wydanie  Bardzo pięknie wydana gra. Karty przedstawiające miejsca w grze, które układamy w formę zdjęcia panoramicznego, robią naprawdę duże wrażenie. Do tego sporo elementów (duża część z nich przygotowana już z myślą o dodatkach) i pudełko ze świetną wypraską. Wizualnie gra zachwyca. Duży plus za to, że wypraska jest przystosowana do "zasejwowania" stanu gry - możemy przerwać w każdej chwili, w odpowiedni sposób odłożyć elementy do pudełka i wznowić rozgrywkę bez problemu gdy już będziemy mieli czas.