Przejdź do głównej zawartości

Jaipur

Rodzaj gry: KARCIANA


Liczba graczy: 2 

Czas gry: 15 minut (na PC) 

Wygląd

Nie widziałam tej gry w wersji pudełkowej, grafika na pudełku jest dość przeciętna.
Ilustracje kart są za to bardzo ładne, kolorowe i czytelne. Gorzej z liczbą punktów na żetonach - tu trzeba wysilić wzrok żeby widzieć ile punktów dostaniemy.
Zdjęcie z portalu pl.boardgamearena.com

Gdzie grać?

http://pl.boardgamearena.com/#!gamepanel?game=jaipur

Rozgrywka

Jaipur jest stolicą Radżastanu, który znajduje się w północno-zachodniej części Indii i graniczy z Pakistanem. To popularny cel podróży wielu turystów, gdyż miasto słynie z przepięknych zabytków, na czele z Pałacem Wiatrów Hawa Mahal (http://pl.wikipedia.org/wiki/Hawa_mahal).
Nieodłączną częścią miejskich krajobrazów Indii są mieniące się kolorami targowiska, na których można dostać dosłownie wszystko. I właśnie taką atmosferę próbowano oddać w grze "Jaipur". 
Udało się to na tyle, na ile pozwoliły elementy i dość prosta jednak rozgrywka. Na pewno poziom trzymają piękne i kolorowe ilustracje, dzięki którym czuć powiew Indii.

W grze będziemy handlowali towarami (przyprawy, skóra i sukno) oraz kamieniami i metalami (diamenty, złoto i srebro).

Na czym zabawa polega?

Każdy zaczyna z 5 kartami na ręce. Między graczami znajduje się rynek z towarami, który na początku ma 3 wielbłądy i 2 karty losowe (to też mogą być wielbłądy). 
W grze możemy: 
- zabrać jedną kartę towaru na rękę i uzupełnić niedobór kartą ze stosu
- zabrać dowolną liczbę towarów na rękę, oddając tyle samo z ręki na rynek
- zabrać z rynku wszystkie wielbłądy

W ten sposób będziemy na ręce gromadzić różnego rodzaju dobra, które następnie możemy sprzedać. Odbywa się to poprzez odrzucenie dowolnej liczby kart danego typu. W zamian dostajemy żetony (tyle ile towarów sprzedaliśmy), na których wydrukowane są punkty zwycięstwa. 

Im więcej kart sprzedamy tym więcej dostaniemy żetonów z punktami, a handel trzema lub więcej kartami danego typu premiowany jest dodatkowymi punktami bonusowymi. Problem polega na tym, że żetony, które otrzymujemy ułożone są w kolejności od najcenniejszych do najmniej wartych i trafiają do nas w określonej kolejności, tj. gracz który sprzedaje towar jako pierwszy dostaje żetony z największą liczbą punktów. Dlatego trzeba się zastanowić, czy lepiej szybko sprzedać niewiele towarów, ale za to zgarnąć cenne żetony, czy poczekać i sprzedać więcej towaru, licząc na bonusy (które są losowe więc nie wiadomo do końca ile zyskamy). Ograniczeniem jest też dla nas liczba kart na ręce - maksymalnie 7. Do tej siódemki nie wliczają się wielbłądy, które stanowią świetne źródło kart na wymianę.

Runda kończy się gdy braknie trzech towarów na rynku lub wyczerpie się stos kart, którymi uzupełniamy market. Gracz z największą liczbą wielbłądów dostaje dodatkowy bonus i podliczana jest punktacja. Bogatszy z kupców otrzymuje pieczęć doskonałości i rozpoczyna się kolejna runda, która
wygląda identycznie jak pierwsza. Gra się kończy gdy któryś z graczy zdobędzie dwie pieczęcie doskonałości, czyli po 2 lub 3 rundach.


Skalowalność

Jest to gra wyłącznie dla 2 osób.

Losowość

Spora, jak to w karciankach bywa. Losowo dostajemy karty na rękę i losowo trafiają na stół towary.

Dla kogo ta gra?

Dla osób lubiących lekkie gry karciane. Ze względu na prostotę zasad nadaje się nawet dla początkujących. Nie polecam jej osobom lubiącym wyłącznie gry strategiczne i mózgożerne.  

Moim zdaniem (4/5)

Bardzo sympatyczna i wciągająca gra. Niby losowa, ale zazwyczaj w nią przegrywam, więc nie tylko szczęście się liczy ☺ Ważne są pokerowa twarz i wyczucie czasu, bo sprzedaż w odpowiednim momencie jest kluczem do zwycięstwa. Przyda się też odrobina blefu, chociaż czasami trudno jest ukryć, które karty z rynku cieszą się naszą szczególną uwagą. 
Jeżeli mieliście okazję zagrać w "Zaginione miasta" to "Jaipur" też powinien Wam się spodobać. Wprawdzie mechanika jest inna (mniej pasjansowa), ale podobny jest czas gry i złożoność.
Patrząc na gry kierowane wyłącznie do dwóch osób, to w tę gram najczęściej.


ZALETY:
- krótki czas gry
- proste zasady
- ładne ilustracje

WADY:
- duża losowość
- mało czytelne cyfry na żetonach

Hawa Mahal od strony niewidocznej z ulicy

Uliczny handel

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Konwentowe króciaki

Raz w roku w grudniu jeżdżę na mój ulubiony konwent – Nordcon. Zazwyczaj cały czas spędzam tam siedząc w sali z planszówkami (wyjątek stanowi turniej piłkarzyków :-)  ). Wybór tytułów jest zwykle ogromny, a że impreza ma zacnych planszówkowych sponsorów, to i nowości jest sporo. Chciałam się z Wami podzielić wrażeniami z gier, w które miałam okazję zagrać podczas ostatniego Nordconu. Część z nich jest nowa, część niekoniecznie, ale ja miałam okazję zagrać w nie po raz pierwszy. Każdy akapit to jedna gra, więc nie ma potrzeby czytania wszystkiego – można sobie poskakać po tytułach ;-)

Yamatai

Rodzaj gry: STRATEGICZNA   Liczba graczy :   2 - 4 Czas gry : 40 - 80 minut wg producenta (na początku na pewno będzie to co najmniej 90 minut, zwłaszcza w pełnym składzie. Później mniej, ale 40 minut, to tylko przy dwóch osobach) Pudełko i wydanie Niesamowicie kolorowa gra ze sporą liczbą drewnianych elementów. Wydawnictwo Days of Wonder jak zwykle się postarało i wydało bardzo cukierkowy tytuł. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości, wypraska pozwala na schowanie całości do pudełka. Jedyna wada to kolory - nie ma czerwonego (a ja zawsze gram czerwonym, i jak tu żyć?), a poza tym wydawca oszczędził na liczbie elementów. Ponieważ dla dwóch graczy potrzeba ich więcej, to grając w takim składzie możemy wybierać między pomarańczowym a niebieskim. Trzem graczom dochodzi jeszcze fioletowy, a czterem szary.

T.I.M.E. Stories

Rodzaj gry :   PRZYGODOWA Liczba graczy :  1 - 4  Czas gry:     90 minut  (to jest taki mocno średni czas przejścia gry jeden raz) Pudełko i wydanie  Bardzo pięknie wydana gra. Karty przedstawiające miejsca w grze, które układamy w formę zdjęcia panoramicznego, robią naprawdę duże wrażenie. Do tego sporo elementów (duża część z nich przygotowana już z myślą o dodatkach) i pudełko ze świetną wypraską. Wizualnie gra zachwyca. Duży plus za to, że wypraska jest przystosowana do "zasejwowania" stanu gry - możemy przerwać w każdej chwili, w odpowiedni sposób odłożyć elementy do pudełka i wznowić rozgrywkę bez problemu gdy już będziemy mieli czas.