Przejdź do głównej zawartości

Tokaido: Rozdroża

Rodzaj gry: FAMILIJNA


Liczba graczy: 2-5 

Czas gry: 45 minut wg producenta (i tak wychodzi)

Pudełko i wydanie

"Rozdroża" mieszczą się w malutkim pudełeczku, ale też ich zawartość jest dość skromna. Kilkanaście kart, kilka postaci, kostka i dodatkowa mała plansza, to wszystko co znajdziemy w środku. Wygląd bez zmian - dalej wszystko jest śliczne, ale jakość kart trochę gorsza niż w podstawce. Plus jest taki, że pudełko razem z całą zawartością mieści się pod wypraską "Tokaido", więc można wszystko mieć razem.


Rozgrywka
Recenzja "Tokaido" ukazała się już swego czasu na moim blogu, dlatego teraz skupię się wyłącznie na nowościach. 

Co wnosi dodatek? Zgodnie z tytułem staniemy na rozdrożach, czyli każde pole będzie oferowało dwie opcje do wyboru - jedną klasyczną, znaną z wersji podstawowej, i drugą zupełnie nową.
Prześledźmy jak to wygląda.

PANORAMY
Klasycznie - zbieramy karty widoków, które dają nam punkty zwycięstwa (PZ).
Teraz możemy zdecydować się też na kartę drzewka wiśniowego, która daje nam 2 PZ i 1 monetę (ale nie wlicza się do kolekcji). Liczba drzewek jest limitowana i wynosi sześć.

FARMY
Możemy tradycyjnie otrzymać 3 monety lub zaryzykować. Obstawić dwie, rzucić kostką i zobaczyć czy udało się coś zarobić. Możemy stracić kasę, wyjść na zero lub pomnożyć nasz majątek nawet czterokrotnie.

GORĄCE ŹRÓDŁA
Albo losowe 2 lub 3 punkty, albo płacimy 1 monetę i mamy gwarantowane 4 PZ.

SPOTKANIA
Zamiast spotkać się z tubylcem możemy za 1 monetę zakupić wybraną kartę kaligrafii. Przynoszą one bonusy na koniec gry. Dla przykładu możemy dostać punkty za zebrane pamiątki i przedmioty legendarne albo za posiadane na końcu rozgrywki monety.

ŚWIĄTYNIE
Zamiast datków na szczęśliwą podróż, możemy za 1 monetę zakupić wybrany amulet. Działa on jednorazowo i może być wykorzystany w dowolnym momencie. Po użyciu wraca do puli - może być zakupiony ponownie. Przykładowe działanie amuletów to możliwość skorzystania z obu akcji jakie oferuje dane pole czy darmowy posiłek w gospodzie.

WIOSKI
Oprócz zwykłych pamiątek możemy teraz kupować przedmioty legendarne. Dwa z nich dają po prostu dużo punktów zwycięstwa. Kolejne dwa dają PZ za wszystkie kupione w grze przedmioty (zwykłe i legendarne) i ostatnie dwa to po prostu nowy rodzaj (piąty) pamiątek (czyli zamiast 1/3/5/7 PZ mamy teraz 1/3/5/7/9).

Oprócz tego mamy nowe postacie. Część z nich ma zdolności powiązane z nowymi możliwościami (wykonywanie obu akcji z pól "spotkania" lub "świątynia"), inne mogą być wykorzystywane z powodzeniem wyłącznie w grze podstawowej (np. moneta za każdy przystanek na panoramie albo pamiątka gratis podczas wizyty w gospodzie). 

Gra oferuje nam jeszcze trzy warianty prowadzenia rozgrywki:
1) Przy 2-3 graczach można korzystać wyłącznie z 4 losowych kart każdego typu (mówimy tylko o kartach z dodatku)
2) Przy 4-5 graczach to samo co wyżej, ale kart jest po 5
3) Każdy gracz rozpoczyna grę z losowym amuletem, za co płaci na starcie 1 monetę
Skalowalność
Tu się nic nie zmieniło, w każdej kombinacji osób gra się równie dobrze.

Losowość

Odrobinę zwiększona w porównaniu do wersji podstawowej z powodu dodania kostki (obstawianie zakładów pozwalające na zwiększenie majątku).

Dla kogo ta gra?


Grupa docelowa jest baz zmian - to przede wszystkim rodziny i miłośnicy lekkiej rozrywki, bez interakcji negatywnej.

Moim zdaniem (4/5)


Dodatek jest świetny. Wprowadza do gry wybory, dzięki którym rozgrywka robi się ciekawsza i odrobinę trudniejsza taktycznie. Dalej łatwo zrozumieć zasady, a konieczność podjęcia decyzji na każdym z pól sprawia, że trzeba trochę pokalkulować. Bardzo ciekawe są karty kaligrafii, które dzięki temu, że dają nam bonusy na koniec, wpływają znacząco na strategię.
"Rozdroża" to bardzo dobry dodatek do naprawdę sympatycznej gry, bez którego teraz nie wyobrażam sobie rozgrywki. Jeśli do tej pory uważaliście "Tokaido za grę mało wymagającą to spróbujcie zagrać z dodatkiem. Będzie na pewno dużo bardziej interesująco. 


ZALETY:
- więcej wyborów
- więcej dróg do wygranej
- dużo ciekawsza rozgrywka


WADY:
- stosunkowo wysoka cena jak na niewielką liczbę elementów
- trochę gorsza jakość kart

Dodatek jest malutki

Tak to teraz w całości wygląda

Dodatkowa plansza na nowe karty



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jungle speed

Rodzaj gry :  IMPREZOWA Liczba graczy :  2 - 20 Czas gry :  ok. 10 -15 minut 1 rozgrywka (ale nigdy się na jednej nie kończy) Pudełko i wydanie Gra mieści się w kartonowym pudełku dość kiepskiej jakości, ale to nie przeszkadza, bo w środku znajduje się lniany woreczek na karty i totem, a on się świetnie nadaje do przechowywania i zabierania na imprezy. Karty mają niestandardowe wymiary i są kwadratowe, na szczęście całkiem porządne i dobrze znoszą godziny grania.

Konwentowe króciaki

Raz w roku w grudniu jeżdżę na mój ulubiony konwent – Nordcon. Zazwyczaj cały czas spędzam tam siedząc w sali z planszówkami (wyjątek stanowi turniej piłkarzyków :-)  ). Wybór tytułów jest zwykle ogromny, a że impreza ma zacnych planszówkowych sponsorów, to i nowości jest sporo. Chciałam się z Wami podzielić wrażeniami z gier, w które miałam okazję zagrać podczas ostatniego Nordconu. Część z nich jest nowa, część niekoniecznie, ale ja miałam okazję zagrać w nie po raz pierwszy. Każdy akapit to jedna gra, więc nie ma potrzeby czytania wszystkiego – można sobie poskakać po tytułach ;-)

Multiuniversum

Rodzaj gry : KARCIANA Liczba graczy : 1 - 5 Czas gry:   30 - 45 minut  (prawda) Pudełko i wydanie   Na razie miałam okazję pograć w wersję PnP (Print and Play), gdzie na pewno widziałam finalne grafiki. Nie wiem natomiast jak duże będzie pudełko czy jakiej jakości będą karty. Napiszę coś więcej jak będę miała okazję się przekonać.